donderdag, januari 28, 2010

Van krantenjongen tot miljonair?

Er is op Nederland 3 een pitch voor ideeën voor nieuw televisieprogramma's. Ik doe ook mee. Volgens mij is dit wel een leuk idee:

Van krantenjongen tot miljonair

Echte krantenjongens krijgen de kans om miljonair te worden. Ze krijgen hun jaarsalaris als startkapitaal en moeten daarna aan de slag. Iedere krantenjongen krijgt een succescoach (Annemarie van Gaal, Henny van der Most, Emile Ratelband, Derk Sauer, een professionele belegger, een topverkoper?) Zij helpen de krantenjongen aan zakelijk advies en motiviatie om van dat startkapitaal een zo hoog mogelijk bedrag te maken. Ze mogen alles met het geld doen: beleggen, zelf in zaken gaan, gokken, whatever. Wie het meest verdient wint een aantrekkelijk geldbedrag. Uiteraard mogen ze hun zelf verdiende geld houden.

Het gaat om vijf krantenjongens of -meisjes die in een serie afleveringen gevolgd worden. Zij hebben wekelijks persoonlijk contact met hun coach en mogen elke dag drie keer vijf minuten bellen voor advies. Verder moeten ze zelf aan de slag.

Er is geen afvalsysteem. Het gaat om het eindbedrag. Elke week worden de bevindingen van de kandidaten in beeld gebracht.


Ik ben benieuwd. Ik publiceer dit ook op dit blog om te voorkomen dat het gejat gaat worden. Dat is me al eerder overkomen. Hiermee kan ik bewijzen dat ik dit idee op deze dag heb bedacht.

7 opmerkingen:

Jeugdbib Ham zei

Sorry Jan Paul, met Blogspot kan je gemakkelijk de datum van een post aanpassen. Dit bewijs is dus niet waterdicht.
Toch maar best pattent aanvragen.

Jan Paul zei

Ach, als ik naar mijn statistiekprogrammaatje kijk, dan heb ik 429 getuigen. Dat telt ook.

Ionica zei

Noumoe, ik zat vorige week in een café in Amsterdam mijn idee voor "Van krantenjongen tot miljonair" aan een producer te vertellen en nu zie ik het ineens hier! Het rook al een beetje naar spruitjes in dat café...

ted zei

Als je een idee wilt dateren kun je het op papier indienen bij de Belastingdienst en dan krijg je het terug met een officiële datum erop, zodat je op een later tijdstip kunt aantonen dat het idee op een bepaalde datum al bestond. Dat kost een paar euro.

Ik vind het trouwens een leuk idee, maar als géén van de jongeren succes heeft, kan het programma ook ervaren worden als een domper en dan zit je na de laatste aflevering met een kater.

Ingrid zei

Dan is er bij de iPad toch iets misgegaan. Zowel bij het dateren van het idee (gezien de eerdere Aziatische versies) als bij de uitvoering.
Gelukkig dat je zo blij bent met je iPhone, Jan Paul, want ik geloof niet dat de iPad verkooprecords gaat breken. De Führer is er althans niet zo gelukkig mee (zie filmpje bij de eerste link hieronder)

http://www.nu.nl/internet/2172299/lauwe-reacties-apples-ipad.html

http://www.nu.nl/internet/2172888/kloon-ipad-al-lang-koop-in-azie.html

Jan Paul zei

Ik heb mijn eerste ideeën bij de Belastingdienst geregistreerd. Op aanraden van IDTV. Later zeiden ze bij IDTV dat ze toevallig al drie concepten hadden die heel erg op die van mij leken. Zo stond ik toch machteloos. Uiteindelijk is er nooit iets van geproduceerd.

En Ionica, jij moet niet zeuren. Je weet heel goed dat je het idee van Wiskundemeisjes van mij hebt afgeluisterd in Huis de Beilen...

Ionica zei

Hmmm...daar herinner ik me niets van. Ik weet wel nog dat ik een paar jaar geleden op een zondagmiddag in café Luxembourg oreerde over een leuk geschiedenisboek met verhalen over kinderen uit het verleden.

Maar meer serieus: shit eigenlijk dat ideeën niet goed zijn vast te leggen. Ik heb wel eens een ideetje voor een artikel geopperd en daar niets op gehoord. Een tijdje later verscheen het artikel, geschreven door degene waarbij ik het idee had genoemd.

Aan de andere kant heb ik zelf wel eens per ongeluk een idee gestolen. Ik was echt totaal vergeten dat een vriend me iets verteld had, een paar weken later "verzon" ik zelf precies hetzelfde.

Cryptomnesie heet dat, Douwe Draaisma had daar een paar weken geleden een prachtig artikel over in de NRC: http://archief.nrc.nl/index.php/2010/Januari/9/Wetenschap/W08/Uit+andermans+hoofd