zondag, januari 17, 2010

Livius, Cicero en Dumon Tak

Ik ben heel lang van mening geweest dat Amsterdamse taxichauffeurs de laagste levensvorm op aarde waren. Ik zat er naast. Ik zat fout. Ik had het bij het verkeerde eind.

Lees Vrij Nederland van deze week maar. Een stuk over het leesgedrag van de chauffeurs, met onder andere deze foto en onderschrift:



Nee, het gaat niet over Henk, Wilhelmina of Roderik-Jaap Dumont Tak (sic), maar over Bibi. Jawel. Oorlogsdieren om precies te zijn.

Andere chauffeurs lezen Tsjechov, Tartt, Siebelink, Bernlef en Homerus. Maar natuurlijk ontbreken Ludlum, King, Brown en Grisham ook heus niet.

Dus als je weer eens bij een taal- noch plattegrondmachtige buitenlander zonder TomTom in de taxi zit of bij een asociale nieuwe Nederlander of rechts-extremist: er zijn uitzonderingen.

10 opmerkingen:

Katrien zei

Leuk hé, die vaststellingetjes?:-)Ik las "Oorlogsdieren" ook al en ik ben fan van Bamse!:-)

ted zei

Ik dacht inderdaad ook dat er niks weerzinwekkenders was dan Amsterdamse taxichauffeurs, maar ik begrijp dat ik dat genuanceerder moet zien. Zal niet van de ene op de andere dag lukken, hoor, denk ik. Heb nog een trauma van toen ik bij het Centraal Station vrijwel vergeefs een taxi probeerde te regelen voor Rita Verschuur (ja, "vrijwel vergeefs" betekent dat het uiteindelijk wel lukte, maar ik schaamde me dóód!).

marieke zei

Ach, in Den Bosch is het niet beter. Ik stapte onlangs laat 's-nachts in een taxi (het leek me niet zo'n goed plan rond drie uur in de nacht alleen naar huis te fietsen) en zei meteen verontschuldigend: 'Het is niet zo ver, sorry.' Toen ik het adres noemde, zei de chauffeur: 'Kunt u niet gaan lopen?' Nou niet dus, want dan was ik wel gaan fietsen...

thea zei

AAARGH!
Ik weet niet wat het is, maar als ik terug kom van uitgaan heb ik nimmer last met taxichauffeurs, maar vanaf CS..
Ik stond daar een keer 's avonds, in de regen met een britse auteur (hij was nog van adel ook) (ja echt!), in zijn velours pak (en natuurlijk had hij geen extra kledij mee aangezien hij maar 1 nachtje in amsterdam zou zijn, dus dat maakt het allemaal nog erger), en NIEMAND die ons mee wilde nemen naar zijn hotel op de herengracht. Werkelijk. 'Kunt u niet gaan lopen? Is maar een klein stukkie hoor!' Ja, dat weeeet ik, maar deze (terecht) boos kijkende brit wil in een taxi en het is 23u en het regent so i dont blame him!
Tsk.
Sorry. Om even terug te komen op het onderwerp: deze taxichauffeur(s) lazen vast geen Dumon Tak. Ik vraag me af of dit artikel is gebaseerd op gedegen onderzoek of op 1 kleine groep literaire chauffeurs die toevallig taxi zijn gaan berijden.

dumon(t) tak zei

Thea, weet je wel hoeveel rondjes ik heb moeten rijden om een taxichauffeur zo ver te krijgen mijn naam te noemen? Groningen, Maastricht (nachttarief) en daarna Middelburg en Opglabbeek (grenstoeslag).

marieke zei

Tsja Bibi, promoten is nu eenmaal hard werken.

Jan Paul zei

Ja, Marieke het is héél hard werken. Bibi hoorde het gerucht dat De Groene Amsterdammer een artikel zou schrijven over het leesgedrag van biologisch dynamische boeren. Nu staat ons huis vol met veertien ton biologisch dynamische knolrapen.

dumon(t) tak zei

En niet onder de marktprijs gekocht natuurlijk.

Ionica zei

De laatste keer dat ik in Amsterdam een taxi wilde nemen, moest ik eerst wachten tot de chauffeur had gelezen hoe het afliep met Kahn. Daarna moest ik wachten tot hij zijn zakdoek had gevonden.

marieke zei

nooit onder de marktprijs gaan zitten. Goodwill is duur. Binnenkort dus een etentje met knolraap op 18 manieren? Lijkt me lekker.