donderdag, januari 21, 2010

Koko (3)

Koko heeft voor vele verrassende ontdekkingen op het gebied van de psyche van dieren gezorgd. Maar een van haar belangrijkste wapenfeiten is dat ze een keer gechat heeft op internet. Volgens haar verzorgster Penny was het een groot succes en bleek hieruit onomstotelijk dat Koko kon praten.



Oordeel zelf:

PENNY: Hé lieverd.
Penny draait de stoel van Koko zodat ze elkaar aankijken.
PENNY: Ik zal even uitleggen wat we gaan doen.
KOKO: Goed.
PENNY: We gaan vandaag telefoneren met een heleboel mensen die vragen hebben...
KOKO: Tepel. (Volgens de verzorgster gebruikt ze vaak het woord 'tepel' in gebarentaal, terwijl ze 'mensen' bedoelt. 'People' en 'nipple' lijken op elkaar. Volgens anderen heeft Koko een tepelfetish. Ze zit vaak en graag aan tepels.)
PENNY: ... voor jou en voor mij...
Heel veel mensen.
KOKO: Dat rood roze.
Wijst naar Penny's shirt.
PENNY: Dat is rood roze. Heel goed.
KOKO: Schiet op. Lekkers.
PENNY: Dit is eigenlijk roze.
KOKO: Roze.
Koko graait naar Penny's zak, waar snoepjes als beloning in zitten.
PENNY: Goed. Dat soort vragen ga je dus krijgen.
KOKO: Goed.
PENNY: Vragen over kleuren, maar ook over hoe je je voelt. Oké?
KOKO: Dit is rood.
Wijzend naar haar eigen haar.
PENNY: Schatje, dat is zwart.
KOKO: XXX XXX. (XXX lijkt op 'zon')
Koko probeert 'zwart' te gebaren.
KOKO: Zwart. Schiet op.
Wijst naar het zakje met snoep.
Koko heeft een pop van een aap. Kus een ander.
Kusjes.
Lippen. Lippenstift.
PENNY: Ja. Lippen. Lippenstift. Goed.
KOKO: Lippen. Geef nepsnoepje.
Graait weer naar de zak van Penny.
PENNY: Wacht eens...
KOKO: Oké.
Hoor slecht.
Doet rechterhand op linker oor.
Hoor.
Doet linkerhand op rechteroor.
Schiet op.
Koko grijpt Penny's hand.
BEZOEKER WEBSITE: Weet Koko wel dat ze met duizenden mensen chat?
PENNY: Ik heb het haar net uitgelegd. Dat snapt ze wel.
KOKO: Hoor.
Grijpt weer naar het zakje met snoepjes.
PENNY: Ga je luisteren? Fijn. Koko is er klaar voor.
BEZOEKER WEBSITE: Welkom op internet, Koko.
PENNY: Ze heten je welkom, Koko!
Koko trekt Penny naar zich toe en kust haar.
Pakt de mouw van Penny.
KOKO: Dit is roze.
PENNY: Ze kijkt naar mijn mouw en zegt dat die roze is.
Wijst naar de mouw
KOKO: Roze. Dit is roze.
PENNY: We hebben het vandaag met haar over kleuren gehad. Vandaar.
Koko pakt de telefoon waar Penny mee belt.
PENNY: Wil je bellen?
KOKO: Ik wil luisteren.
BEZOEKER WEBSITE: Koko, wil je later een baby?
KOKO: Koko houdt van eten en drinken.

En zo werd het nog een lange, lange grappige middag.

5 opmerkingen:

ted zei

Als ik het goed begrijp is het eigenlijk gewoon een monoloog van een verzorgster die almaar niet wil begrijpen (of net doet dat ze het niet begrijpt) dat Koko "zegt" dat ze een snoepje wil en vlug een beetje.
Dat de verzorgster stelt dat Koko begrijpt dat ze chat met duizenden mensen, lijkt me het bewijs dat die verzorgster alleen met zichzelf in gesprek is en lijdt aan wanen. Of op zijn minst is het wishfull thinking.

Jan Paul zei

Ik denk dat er zeker goede gesprekken met Koko mogelijk zijn. Maar deze chat lijkt me niet zo'n succes.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Frijs zei

Nou had ik een enorm verhelderende reactie over Koko en z'n mensenwijfje, maar ik denk dat ik niet boven de "Segment stores"-monoloog van Anonymous uit zal komen. Die is echt goed.

Jan Paul zei

Nou, er zit een boel opschepperij bij hoor Marijn.