dinsdag, januari 05, 2010

Een nieuw leesteken


Nu we het toch over leestekens hebben; regelmatig krijg ik mailtjes als:

Beste Jan Paul,

Is de tekst die je zou sturen al bijna klaar?

Vriendelijke groet,

Bert J. de Wit



Dit soort mailtjes krijg ik nooit zonder reden. Ik wacht meestal tot het laatste moment met het insturen van een tekst. Er kan altijd nog een beter idee komen, en dan is het zonde als ik al iets heb verzonden. Vandaar dat sommige mensen soms een beetje ongerust worden. Terecht.

Meestal bevat het antwoordmailtje van mij meteen al de tekst waar de afzender op had zitten wachten. Dan kan ik twee dingen schrijven:

Dit:

Beste Bert J,

Hier de tekst!

Vriendelijke groet,

Jan Paul


Het probleem is dat je dat uitroepteken als onvriendelijk kunt lezen. Zo van 'Hier is je tekst, jij ongeduldig zwijn.'

Maar het alternatief is dit:

Beste Bert J,

Hier de tekst.

Vriendelijke groet,

Jan Paul


Dit is natuurlijk nog veel erger. De saaiheid, onvriendelijkheid en complete doodsheid spat er van af. Die tekst kan nooit wat zijn.


Waar de wereld dus op zit te wachten is een nieuw leesteken dat uitsluitend voor vriendelijk bedoeld enthousiasme gebruikt mag worden. Suggesties?

9 opmerkingen:

ted zei

Ik schrijf heel vaak:
Hier is-ie!

Gina zei

je zorgt vandaag voor ludieke hersengymnastiek :-) of :) <----- weet niet of dit in officiele en zakelijke correspondentie aanvaard wordt, maar anders zou ik dat ASCII smiley teken zeker gebruiken ...

ik dacht nog aan een vriendelijk en onvriendelijk uitroepteken ... maar dat is best moeilijk ... (net als de drie puntjes met spatie)

Ionica zei

Het woord "Hoera" doet ook wonderen. Ik schrijf vaak iets als "Hoera, hier is eindelijk je tekst!".

Jan Paul zei

Dan wordt het:

Hoera! Hier is-ie! :-)

corien zei

Maar je hoeft toch niet véél aardiger te zijn dan degene die je dat mailtje gestuurd heeft? Dat uitroepteken vind ik al aardig genoeg.

Marijn zei

Corien, je hebt helemaal gelijk! Ik stem mijn tone-of-voice ook altijd af op die van de ander. Ik verkoop af en toe wat overbodige rotzooi via marktplaats en als ik deze vraag krijg:
"wat zit in de jas dons???"
dan is mijn antwoord:
"Buitenkant Polyamide, binnenkant polyester".
Jij geen fatsoen, ik ook niet.

Marijn zei

Maar-maar, als ik op mn werk via mail een tirade over me heen krijg dat het 'allemaal niet klopt en dat het een rot-shop is en alles niet deugt - Henk' dan ga ik juist extra hoffelijk zijn, met toespreken en aanzeggen, aanhef en afronding én als kers op de taart de oorspronkelijke mail van die persoon eronder.
Vrijwel altijd krijg ik dan een staart-tussen-de-benen-mail terug en hoe goed en fijn mijn uitleg wel niet allemaal is.
Mensen; het blijven rare dingen. Maar voorspelbaar.

Almar zei

Een silhouetje van een puppy die speelt met een bolletje wol?

Jan Paul zei

Corien, het probleem is dat je dat uitroepteken ook onvriendelijk kan opvatten. Nou is dat praktisch onmogelijk als je mij een beetje kent, maar toch.

De enige keer dat ik echt dreigde te ontploffen was toen ik nog bij een bureau werkte. Mijn baas nam net op tijd het gesprek van mij over, anders was ik enorm gaan schelden.

Almar, met een beetje fantasie is dat het @-teken.