maandag, januari 04, 2010

Begin



Vandaag veel vertragingen bij de NS vanwege 'een aanrijding met een persoon.' Ik snap dat mensen in deze tijd van het jaar depressief zijn. Ik had het vroeger ook altijd in de eerste dagen van januari. Het einde van de feestdagen en het begin van ... Tja, wat eigenlijk? De winter was al lang begonnen, het school/studiejaar ook en ga zo maar door. Er was dus niets begonnen, maar wel heel veel voorbij. Het waren de dagen zonder bestaansrecht.

Ik zou nog steeds somber zijn geweest op deze dagen als ik er geen oplossingen voor gevonden had. De eerste methode was heel eenvoudig: zorgen dat je iets hebt om naar uit te kijken. In mijn geval is dat wintersport aan het eind van de maand. De gedachte daaraan maakt elke dag een punt hoger op een schaal van nul tot tien (en als de wintersport voorbij is? Dan is er Bologna om naar uit te kijken in maart). De andere truc is net zo simpel: zorgen dat het nieuwe jaar wél een begin is van veel nieuwe dingen. Zaken die voorbij zijn maken somber, een nieuwe start maakt blij.

Daarom heb ik allemaal plannetjes, strategieën en ideeën bedacht om van het nieuwe jaar echt een nieuwe start te maken. En het werkt. Ik heb heel veel zin in 2010 ...

[Ik ben een fervent gebruiker van de drie puntjes. Vandaag heb ik geleerd dat die officieel het 'beletselteken' heten. Belangrijker nog, ik heb geleerd dat er een spatie voor moet. Dat heb ik nog nooit in mijn leven gedaan. Maar vandaag begin ik er mee!]

7 opmerkingen:

Marijn zei

Huh?? Het beletselteken zijn drie puntjes?
Of drie puntjes is het beletselteken?
Nou breekt mijn klomp! En dan ook nog zo'n lelijke spatie ertussen.
Ik weet niet of ik met dit nieuws het einde van de maand wel haal... Of dus ...

coen zei

Nee, geen spatie voor de drie puntjes! Ook geen spatie voor een uitroepteken of vraagteken: geen enkele uitgeverij doet dat.
Geen enkele uitgeverij (nou ja De Geus en Passage wel) gebruikt ook de rare regels voor aanhalingstekens.

ted zei

Wie zegt dat, dat er een spatie moet vóór drie puntjes? Nou?

Jan Paul zei

Ik vind het ook buitengewoon lelijk staan. Maar dit zegt Wikipedia er over. Zij hebben hun informatie weer van de Taalunie en Onze Taal...

Gina zei

ha! ook ik een toegewijd triple dot gebruiker, oftewelEllipsis en in de Engelstalige online kringen waar ik soms vertoef zijn de drie puntjes geregeld onderwerp van gesprek... waarom nu juist 3 en geen 5 of 7 of 2... en ja, ook daar een zichtbare spatie ... maar de spatie maakt het naar mijn gevoel ook spuuglelijk.

er is ook een regel voor 4 puntjes....

en hier de drie puntjes ZONDER spatie.

oeioeioei. zullen we dit eens aan zogeheten Taaldeskundigen voorleggen? ben benieuwd wat zij antwoorden, namelijk .../...

Gina zei

hm. ben het nog aan het googelen en kwam deze Vlaamse Facebook groep tegen. zonder spatie.

Ionica zei

Misschien wordt bij die spatie een andere gebruik bedoeld? Wiskundigen gebruiken het vaak als afkorting bij indices: "voor i = 1, ... ,10". Daar hoort wel een spatie voor het beletselteken, toch?