donderdag, november 05, 2009

Waarom de verhoging van de AOW-leeftijd levens redt


Een paar uur na mijn laatste lezing voor de Kinderboekenweek kreeg ik de Mexicaanse griep. Is dat toeval? Nee, dat denk ik niet. Als ik de volgende dag een lezing gehad zou hebben dan zou ik die avond ziek zijn geworden. Hetzelfde geldt voor als ik een dag eerder gestopt zou zijn. De adrenaline in mijn lijf zorgde ervoor dat ik door kon gaan. Pas toen ik volledig tot rust kwam werd ik ziek. Mijn lichaam kwam tot rust en het virus greep zijn kans. Dat gebeurt heel vaak. Ik ken veel mensen (die allemaal hard werken) die steevast in hun vakantie ziek worden. Het kan nog erger. Veel mensen sterven vlak nadat ze met pensioen zijn gegaan. Vaak gaat het om een hartaanval. De reden is eenvoudig te verklaren: het stressvolle werk zorgt ervoor dat het bloed sneller stroomt. Is de stress weg, dan stroomt het bloed minder snel en slibben de aderen dicht. Kortom: de verhoging van de pensioenleeftijd redt levens. Of liever gezegd, rékt levens. Want dood gaan we natuurlijk allemaal.

2 opmerkingen:

corien zei

he, wat een vrolijk bericht. Hadden ze jou dat plan maar laten verdedigen, dan liep iedereen nu rond met het dankbare gevoel dat het kabinet Balkenende twee extra jaar aan zijn leven had toegevoegd!

Mark zei

Jaaah, maar de mensen die hier boos over zijn, dat zijn types zoals ik, die nooit ziek zijn omdat ze de hele dag zitten te niksen op kantoor.

Moeten we straks twee jaar langer uit ons neus eten, dat doen we liever thuis, of op de camping.