woensdag, november 25, 2009

Douche

Ik ben zojuist onder de douche geweest. 'Fijn Jan Paul, bedankt voor deze informatie, ik ga er zéker iets nuttigs mee doen.' Nee, wacht. Ik heb het besluit om te douchen niet bewust genomen. Had ik er wel bewust over nagedacht, dan was ik niet gaan douchen. Ik ga zo misschien nog hardlopen of yogaën, en dan kan ik weer opnieuw gaan douchen. Tijdens het douchen dacht ik 'waarom ben ik eigenlijk gaan douchen?' en 'wanneer heb ik dat besluit genomen?'. Geen idee. Het was intuïtief. Daarna dacht ik nog eens wat dieper na. Was het een goed besluit? In eerste instantie niet. Maar hoe langer ik er over nadacht, hoe beter de beslissing bleek. Zelfs al ga ik zo hardlopen. Mijn intuïtie won het van mijn ratio. Ik ga meer beslissingen intuïtief nemen.

2 opmerkingen:

Gina zei

het is een praktische wellicht door cultuur/cultivatie ingegeven logica die ons doorgaans doet besluiten pas te douchen als we inspanningen hebben geleverd, zoals joggen en sporten en wat al niet meer. douchen doe je als je vies bent en als je stinkt. anders niet. of als het in de zomer stikheet is en je niet drijfnat van het zweet naar een afspraak wilt omdat je er een goede indruk moet maken. van die dingen.

maar als je intuitie in een nano-seconde zegt, joh, spring toch lekker onder die douche... dan kan het zomaar zijn dat je lichaam zo'n verkwikkende ervaring gewoon nodig had, dat de weldaad van waterdruppels (al dan niet met schuimende Da-zeep in een tropisch aandoende ambiance) je rondje om het Vondelpark een extra stimulans geeft.

wel een heel erg interessante gedachte voor deze dag, Jan Paul. met dank :-)

Gina zei

ps, ik sprak een aantal weken geleden met een geslaagd ondernemer in de modewereld en hij is nu bezig met een ander project dat de innerlijke mens en wereld voedt.

hij sprak over Lemuria, dat net als Atlantis een verloren beschaving is waar tegenwoordig nog veel mensen mee bezig zijn. deze meneer sprak ook over intuitie en dat mensen in een verre toekomst niet meer met gesproken woord zouden communiceren. en dan had ie het niet over email en zo.
wat is intuitie precies, nietwaar? wat is dat innerlijk stemmetje dat zegt 'nu douchen gaan'... is dat een andere onzichtbare of betere 'zelf'? of misschien niet willen weten maar gewoon doen zoals ingegeven wordt.