woensdag, oktober 28, 2009

Vleeswijzer


Gisteren kreeg ik de vleeswijzer opgestuurd door de Stichting Varkens in Nood. Die vleeswijzer geeft aan hoe bepaalde soorten vlees (of vleesvervanger) scoren op het gebied van dierenwelzijn en milieu. Een waanzinnig goed initiatief. En ook wel een eye-opener. Kijk maar eens op het plaatje hierboven. Hoe meer stipjes, hoe beter.

Wat me als eerste opviel was dat zelfs vegetarische producten nog niet per se honderd procent milieu- of diervriendelijk hoeven te zijn. Dat laatste geldt voor Valess (dat qua dierenwelzijn net zo goed scoort als niet-biologisch rundergehakt). Bij nader inzien is dat niet zo gek, want Valess wordt van zuivel gemaakt. En kennelijk geen biologische zuivel. De grotere grazers zijn per definitie minder goed voor het mileu. Kip is op dat gebied relatief weer beter, maar scoort desastreus op het gebied van dierenwelzijn. Dat is niets nieuws, maar ook biologische kip doet het niet heel goed.

Het vreemdst is dat biologisch rundergehakt bijna bovenaan staat (lichtgroen), maar rundvlees staat in dieprood onderaan. Hoe zit dat nou? Rundergehakt wordt gemaakt van melkvee. Die mogen lekker oud worden en hebben een beter leven dan vleeskoeien. Zeker als het om biologische koeien gaat.

8 opmerkingen:

bibi zei

Even een kleine nuance. Echt lekker oud worden onze melkkoeien niet. De oudste koe van Nederland heet Linda en is 23. Vorige week galoppeerde ze nog door de wei, vertelde de boer. Maar de rest van de melkkoeien wordt gemiddeld 6 jaar.
En verder, de milieuschade van rundergehakt wordt bij de melk geteld. Die kun je dus niet nog eens op het vlees verhalen. Dubbeltellen mag niet.
Maar goed, als je vlees wilt eten, eet dan biologisch rundergehakt, of slacht je eigen kippen.
Tenslotte. Was ik een rund, dan koos ik voor vleeskoe. Een kort leven, maar wel met mijn kalf in de wei.
Maar dank je wel Jan Paul voor de aandacht.
Ik schrok van de konijnen. Die ook nog.

Jeska zei

@Bibi.
Wij wonen aan een rivier en aan de overkant van de rivier zijn weilanden. Daar staan koeien op. Heel gemoedelijk staan ze erbij. Maar soms, dikwijls in de ochtend, gaan de koeien heel erg loeien. Achter elkaar en op verschillende toonhoogtes en het geluid draagt heel ver. Afgelopen zondag ook weer. We stonden er om half zeven in de ochtend. We vroegen ons af of er dan iets is met de koeien (het is te ver om dat te kunnen zien.) Of genieten ze gewoon van de ochtendzon? Of … ?

ted zei

Toch ook gek: kalfsvlees doet het beter dan rundvlees. Begrijp ik goed dat een kalf nog redelijk goed behandeld wordt, en dat als het oud genoeg is om rund te heten, het beest veel slechter behandeld wordt?

coen zei

@ Ted: een kalf leeft minder lang en is daarom minder schadelijk voor het milieu.
@ Jan Paul: dank voor deze tip. Kan ik eindelijk zeggen dat ik milieubewust bezig ben met mijn biologisch rundergehakt.

ted zei

@Coen: wat een absurd criterium!

bibi zei

@Ted: Coen heeft gelijk wat betreft de verhouding kalf en milieuschade. Ze leven korter. Maar kijk je naar dierenwelzijn dan scoort het kalf laag. Ze mogen sinds kort niet meer in kisten worden gestopt maar omdat veel mensen wit kalfsvlees willen krijgen de kalveren een dieet dat niet goed voor hen is en hen verzwakt. Ze zitten nu met vijf bij elkaar. In kleine hokken. Als ze teveel bewegen worden ze namelijk niet vet genoeg.
@ Jeska: Koeien loeien nooit voor niets, en al helemaal niet naar de zon. Loeien ze 's ochtends vroeg, dan zijn het melkkoeien, die de boer in de verte ontwaren.Vleeskoeien zijn wat meer op zichzelf, die hebben de boer niet nodig. Ik denk dus dat het melktijd is, laat weten of het klopt.

Jeska zei

Ja, dankjewel, dat moet het dan zijn, Bibi. Melkkoeien.

Marijn zei

Als een koe niet gemolken zou worden, zou ze dan nog wel melk blijven geven, of alleen als ze een dorstig kalfje heeft? Dus net als bij mensen, als de baby moeders melk niet drinkt, dan stopt haar melkproductie.

(hoho, ik wil op generlei wijze insinueren dat een vrouw te vergelijken is met een koe, voordat ik publiekelijk terechtgesteld ga worden door amazones en suffragettes).

Als dat zo is, komt een pak melk enkel en alleen tot stand dankzij de nederige diensten die de koe verleent, alleen maar omdat de mens dat wil.
Ik ga dus maar es een paar sinaasappeltjes uitpersen.