dinsdag, oktober 06, 2009

Meningen

Er zijn al heel wat recensies verschenen van De wraak van het spruitje. Bijna allemaal positief, al hebben sommige recensenten wat meer of minder kanttekeningen. Grappig genoeg spreken ze elkaar zo nu en dan tegen. Volgens de een is Graaf Sandwich veel beter dan het Geschenk en volgens de ander juist niet. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Het zijn uiteraard allemaal meningen, geen feiten. Maar ik ben er natuurlijk toch erg blij mee. Al telt één recensie driedubbel voor mij: die van Johannes van Dam. Dat is toch de absolute meester. Alsof je een balletje hooghoudt en Johan Cruijff komt langs die zegt: ‘Zoho, jij hebt een goede techniek…’ En Van Dam was heel positief, dus de komende tijd glim ik even extra van trots.

Een van de twistpunten is het omslag van het boek. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat dat niet goed is. Welnu, iedereen die dat beweert vergist zich. Het voornaamste doel van dit omslag is dat het kinderen aanspoort om het boek op te pakken en te lezen. Het moet er dus enorm toegankelijk, uitnodigend en prikkelend uit zien voor kinderen. En dat is het geval. Om heel eerlijk te zijn: ik twijfelde zelf ook. Maar ik heb niet de smaak van een Wesley de Bruin uit groep zeven van basisschool Het Karrewiel. Mijn smaak is verwend door tientallen jaren kijken naar het werk van de beste kunstenaars en illustratoren. Die van u waarschijnlijk ook. Schoolkinderen missen die basis. Daarom heb ik naar de mening van ruim 120 ‘doelgroepertjes’ gevraagd. Niet alleen over het omslag, maar ook over andere dingen die met het boek te maken hadden, zoals verschillende titelvoorstellen. Ze waren kritisch. Zéér kritisch. Maar het omslag werd met luid gejubel ontvangen. Door alle kinderen. Echt álle? Ja álle. Taufiq de Water, de illustrator, raakt duidelijk een bepaalde snaar bij deze kinderen. En dat is buitengewoon knap.

Over smaak valt te twisten, maar in dit geval hebben de kinderen altijd gelijk.

3 opmerkingen:

Alexander zei

Waar lezen of lazen we de recensie van Johannes van Dam? Want die wil ik niet missen.

Jan Paul zei

In het Parool van afgelopen zaterdag. Bladzijde 14 van PS...

Taufiq zei

Hoi Jan Paul,

Wat ontzettend leuk om te lezen.
Dit is precies wat ik bedoeld heb toen ik het maakte.
Jammer dat de grote mensen zijn vergeten hoe het is om kind te zijn.

Hartelijk dank,

Taufiq de Water