zondag, oktober 04, 2009

De wraak van het spruitje (slot)


Last week in 'De wraak van het spruitje...'

Na mijn zoektocht bij 'lekkerexperts' vroeg ik Pierre Wind om een gerecht te maken met spruitjes dat iedereen lekker zou vinden. Pierre bedacht iets dat we zelf heerlijk vonden, maar we moesten het ook nog testen bij kinderen. Hier het vervolg...

Wie wil weten hoe de test verliep en of kinderen het gerecht inderdaad lekker vonden moet vanaf woensdag het boek zelf lezen. Bovendien eindigt het boek daar niet. Want het doel van het boek is om het gerecht populair te maken bij kinderen. En dat doe je niet alleen door het gerecht te laten proeven. Er komt veel meer bij kijken.

Daarom ga ik in het laatste hoofdstuk op bezoek bij Coca-Cola. Waarom? Omdat daar de beste marketeers ter wereld zitten. Waarom? Doe maar eens een testje: zet kinderen goedkope cola voor, maar schenk het uit een Coca-Cola flesje. En doe vervolgens het omgekeerde. Wat blijkt? De smaak doet er helemaal niet toe. Zodra het uit een Coca-Colafles komt is het goed, of er nu wel of niet 'echte' cola in zit. Het logo en de naam zorgen ervoor dat je het lekkerder vindt. En dat is precies wat we met het spruitje willen bereiken; dat het spruitje synoniem wordt voor lekker eten. Bij Coca-Cola leggen ze uit wat hun geheim is en hoe ze te werk gaan. En helemaal op het eind ga ik bij een reclamebureau langs. Daar bedenken ze een campagne voor het gerecht. Én een naam. Want de naam is heel belangrijk. Let maar eens op. Wat lijkt je lekkerder?

Bruine bonen met rijst, of spicy cajun beans met wilde rijst?
Fabriekscake of ambachtelijk gebakken appelcake?
Visfilet of krokant gebakken dorade à la meunière?
Chocoladebiscuits of oma's zelfgebakken chocoladekoekjes?
Gegrilde kip of knapperige boerenkip uit de oven?

Het gaat natuurlijk om precies dezelfde gerechten. Maar de naam zorgt er niet alleen voor dat je het ene gerecht lekkerder vindt klinken, maar ook dat je het lekkerder víndt... Echt waar.

Dat en veel, veel meer in De wraak van het spruitje.

2 opmerkingen:

Edward zei

Veel plezier en veel goeds de komende twee weken!!!

Jan Paul zei

Gaat wel lukken... Dank je!