maandag, oktober 12, 2009

Alexander met een foutje

Met dank aan Ingrid: een foto van een avondsessie in Donner. De schrijver dezes bevindt zich helemaal links naast een meisje dat liever een boek over spruitjes leest dan dat ze pannenkoeken eet. Op deze foto nog veel meer andere beroemde schrijvers m/v, een tekenaar en de beste koeienschilder m/v van Nederland. Wie ze allemaal raadt krijgt bij aankoop van meer dan tien euro aan kinderboeken het boek De wraak van het spruitje cadeau.

Op de helft alweer. Het ritme zit er momenteel goed in. Joop Zoetemelk zei dat goed slapen het geheim van zijn overwinning in de Tour de France was. Dat denk ik ook. De eerste dagen kwam dat er nauwelijks van, maar nu lukt het.

Gisteren kreeg ik een leuke vraag van een meisje: ‘Hoe beroemd ben jij nou?’ Tja. Als je het woord ‘spruitje’ op Twitter intoetst zie je een enorme lijst mensen die het Geschenk aan het lezen zijn. Dat is nog niets vergeleken bij de 600.000 hits met “jan paul schutten” op Google. Maar intussen kan ik gewoon over straat lopen zonder herkend te worden. Bovendien is ook niet elk optreden van mij enorm druk bezocht. Bij Selexyz in Groningen was het bijvoorbeeld wat minder. Ze hadden het perfect verzorgd met veel publiciteit. Maar soms valt de opkomst gewoon tegen. Geen idee waarom. Zij vinden het dan jammer voor mij, maar ik vind het jammer voor hen. De kinderen die er waren kregen een privévoorstelling en hebben zich prima vermaakt. En voor mij is dat minstens zo leuk om te doen. Daarnaast heb ik genoten van de treinreis en een avondje Groningen met aangenaam gezelschap en de hogere kookkunst van Antonio (Lo Stivale, Nieuwe Ebbingestraat 79).

Hoe beroemd ben je nou? Soms loop ik langs een boekwinkel waar ze mijn naam verkeerd gespeld hebben. Zo beroemd dus. Toch zijn er ook kinderen die me meteen herkennen van het Klokhuis of het Jeugdjournaal. En hier en daar is er zelfs een fan die al een kwartier voor een optreden klaar staat. Dat zijn bijzondere momenten. Zo'n fan krijgt alles wat ik maar aan ‘goodies’ op zak heb gesigneerd mee naar huis.

Signeren wordt trouwens elk jaar lastiger. Jan kan heel goed met een y geschreven worden, Piet kan ook Pete zijn en het verschil tussen Janne, Jonna en Jonne is nauwelijks te horen uit de mond van een mompelend meisje. Ik vraag dan ook altijd of kinderen hun naam willen spellen. Sommige kinderen zijn nog iets te jong om te kunnen schrijven, maar die weten zich ook nog wel te redden. Zo noemde een jongetje van vijf zichzelf ‘Alexander, met een foutje.’ Met een foutje? Denk. Denk. Denk. Oh, met een X! Precies. Met een foutje.

Verder deed ik gisteren een vreselijke ontdekking. Mijn plan om het spruitje populair te maken lijkt te mislukken. Op het station van Leiden had een schoolklas spruitjesburgers gebakken. Met succes, want ze waren erg lekker. Dat vond ik en dat vonden zij zelf ook. ‘Dus,’ zei ik na afloop,’ ‘nu houden jullie van spruitjes!’ Maar de hele klas riep in koor: ‘Nee!!! Alleen de spruitjesburger! Geen gewone spruitjes!’ Lekker is dat. Nu moet er dus een vervolg komen. Kinderboekenweekgeschenk 2010: The Return of The Revenge of The Little Sprout.

9 opmerkingen:

ted zei

Ik herken op de foto Erik van Os (hemelsblauw jasje), Edward van de Vendel (witte broek, blauw-wit hemd) en zijn tekenaar Floor de Goede (op de rug gezien met rechts een kind naast hem). De rest is te wazig voor me.
De reden waarom het wat minder druk was in Selexyz zal gelegen zijn in het feit dat iedereen wacht tot Sieb Posthuma en ik daar onze opwachting zullen maken, aanstaande donderdag. Mensen in Groningen hebben waarschijnlijk gedacht: wij gaan naar die boekhandel als we twéé schrijvers te zien krijgen in plaats van maar één. Klinkt wel logisch, vind je niet, Jan Paul? Hopelijk is Sieb donderdag wel weer hersteld, want gisteren moest hij vanwege de griep in bed blijven.

Jan Paul zei

Floor is heel knap gezien. Erik van Os was er niet bij, of hij was incognito. Verder zijn er nog twee schrijfsters. Eentje is makkelijk, rechts van Edward. Bonuspunten voor de ander: links van het meisje met de rode trui...

Het kan niet anders dan dat het volgende week storm loopt in Groningen. Een keer een beroemde schrijver mislopen kan nog. Maar twee keer op rij? Dat zullen ze zich niet laten overkomen.

ted zei

Misschien Vivian den Hollander? Zie ik ook nog Jet Manrho? Links van Eward. Rechts van Edward moet Bibi zijn, maar die vind ik niet goed te herkennen.

Jan Paul zei

Buitengewoon knap! Jet was er niet bij, maar Vivian wel. En Bibi uiteraard ook.

Ted, je mag de komende week naar elke boekwinkel om daar Graaf Sandwich te kopen. Dan krijg je er als prijswinnaar gratis De wraak van het spruitje bij. Zeg maar dat het van mij mag. Gefeliciteerd!

ted zei

Hoera! Ik ben dolgelukkig!

coen zei

Ik kreeg al een extra mailing van Selexyz voor de voorstelling van Ted.
Uit eigen waarneming kan ik zeggen dat de kinderen die er wel waren heel aandachtig luisterden.

Ingrid zei

Donner, dat waren nog eens veel schrijvers bij elkaar! Goed geraden, Ted. Jammer dat jij er niet ook bij was. Kom je niet naar Rotterdam? (of Gouda?)(Of heb je nog eens nieuwe brillenkoordjes nodig?)

Je kunt Marleen Felius (de beste koeienschilder van Nederland) ook nog aantreffen op de foto.

Het kind naast Floor de Goede is trouwens mijn petekind Pascal. We hadden hem strategisch tussen Jan Paul en Bibi gezet, uiteraard om niet de suggestie van enige partijdigheid te wekken. Hij had het heel gezellig met Floor. De middag met Bibi, drie jaar geleden, wist hij zich ook nog goed te herinneren (vooral de slang natuurlijk). Voor en na het programma heeft hij zich ruim 2 uur geamuseerd met boeken. Bijzonder toch, voor een jongetje van acht?

Overigens Ted, Bibi is moeilijk te vangen op een foto als je niet wilt flitsen. Weet je wel hoe vaak ze per seconde van gezichtsuitdrukking kan veranderen? De meeste foto's zien dus eruit alsof Bacon ze geschilderd heeft. Maar haar laarzen stonden er gelukkig prachtig op.

Trouwens, leuk item over jou, Ted, zaterdag in Eén Vandaag!

Ingrid zei

Geweldig compliment toch, Jan Paul, dat dat meisje liever jouw boek leest dan pannenkoeken eet?

coen zei

http://www.youtube.com/watch?v=MycE2JXpoMY