maandag, september 21, 2009

Mylène Farmer Brussel 19 september 2009


Afgelopen zaterdag heb ik twee uur naar een pixel gekeken. Alsof iemand op honderd meter afstand de vakantiefoto's op zijn mobiele telefoon liet zien. Ik heb zelfs bijna vier uur op die pixel moeten wachten, want we waren al om zes uur in het stadion en de pixel verscheen pas rond half tien. Anderhalf uur te laat. Was het 't waard? Reken maar, want deze pixel was niemand minder dan Mylène Farmer. In Nederland volslagen onbekend, maar al decennia lang de grootste ster in de Franstalige wereld. En mijn grootste heldin. Het was de eerste keer dat ik haar in het echt zag, en oef, wat was het de moeite waard.

Concerten van Mylène Farmer zijn meestal binnen een paar minuten uitverkocht en ze trekt met gemak volle stadions. Het Koning Boudewijnstadion was wel heel erg groot. Iets te groot dus, want ze was écht heel erg ver weg. Als Demis Rousos er in een rokje had gestaan in plaats van Mylène had ik het verschil niet kunnen zien. Gelukkig waren er enorme schermen waarop je alles goed kon zien. Bovendien was er een lichtshow waarmee vergeleken de oerknal de uitstraling van een kapotte spaarlamp moet hebben gehad. Brokken in de keel, tranen en heel veel kippenvel. Niet alleen bij Mylène, maar zeker ook bij mij.

Hieronder zie je een impressie van het concert. Er zijn nog geen goede beelden van het optreden in Brussel, dus deze zijn van het Stade de France.

7 opmerkingen:

Lucienne zei

Mylène Farmer volslagen onbekend in Nederland? Weet je het zeker? Okee, de meeste mensen zullen alleen 'Désenchantée' kennen, maar dat was dan toch ook een megahit? Hoe vaak ik die indertijd niet op MTV heb gezien... En ik ben toch ook niet uit de prehistorie ;). Leuk dat het zo plezant was!

Jan Paul zei

Désenchantée kent bijna iedereen, zeker omdat het een paar jaar geleden nog een hit was toen Kate Ryan er een cover van maakte. Maar verder?

Mensen kijken muf en ongeïnteresseerd de andere kant op als ik de naam Mylène Farmer noem.

Trouwens nog een klassieke Vlaams Nederlandse spraakverwarring voor jouw blog. Ik bestelde een bakje friet met mayonaise en curry. Daarmee doelend op de heerlijke curry gewürz op tomatenbasis die het zo goed doet met friet, ui en mayonaise. In plaats daarvan kreeg ik een kerriesaus op oliebasis die het juist akelig slecht doet met friet en mayonaise. En dat, terwijl ze mijn saus wel hadden, want ik zag er mensen mee lopen. Ik heb het even opgezocht en had naar 'curryketchup' moeten vragen.

Lucienne zei

O ja, die Katrien uit België!
Bedankt voor je input. Ik had al eens geschreven dat ik in België satékruiden in plaats van satésaus over mijn friet kreeg. Ik zal de curryketchup t.z.t. ook nog in een blog verwerken!

Hans zei

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik haar live zag. Ik moet zeggen dat ik een flink blik achterwerk van het zitten had toen het concert begon, maar het was inderdaad de moeite waard. Ik zat ik vak A2 en had gelukkig een Cannon 12x40 Image stabilized verrekijker bij me. Het was alsof ik op de voorste rij stond. Ik heb ook bijzonder genoten.

bartv1971nl zei

Ook ik ben afgelopen zaterdag geweest. Het was voor mij de 3e keer dat ik haar live zag. Het was weer een fenomenaal optreden! Hoewel ik zitplaatsen op de 1e rang had vond ik het wel ietsje minder intiem dan de twee vorige tournee's die ik in Bercy zag, maar dat lijkt me logisch (Koning Boudewijn stadion is een stuk groter dan Bercy). Toch wist ze meer weer te raken.
En nu maar wachten op een mooie dvd of blu ray registratie. Mylène on t'aime!

Anoniem zei

Ook wij waren op het concert en het was gewoon super.
Persoonlijk zouden wij niet meer opteren voor zitplaatsen, te weinig sfeer en ambiance .... dan liever het middenplein waar het wel swingde want zeg nu zelf, wie kan stil zitten als Mylene zingt ...
C'est dans l'air, isn't it ?

Lucienne zei

Lees ik nu op wiki dat Mylène Farmer 'begin jaren '90 in Nederland een hitje scoorde'. Zoals gezegd, in mijn herinnering was dat juist een echte megahit. Even nagezocht in het Top 40-archief: inderdaad, in juli en augustus 1991 kwam ze niet hoger dan nummer 18. Gek he?
Dan heb ik het inderdaad van MTV; in andere landen scoorde ze wèl. Ook heb ik toen op MTV nog vaak andere nummers van haar voorbij zien komen.
Ach, waar blijft de tijd. Ik las onlangs dat mijn favoriete MTV-veejay uit die tijd, Kristiane Backer, inmiddels bekeerd is tot de islam.
Ik zie nu dat ik nog wat moet schrijven over frietsauzen ook :).