dinsdag, september 08, 2009

Let me take you by the hand and lead you through the Rijksmuseum


Tijdens de Kinderboekenweek gaat er niet alleen veel aandacht uit naar het Geschenk, het Prentenboek en de Griffels, maar ook naar de Penselen. Vanaf 7 oktober zijn afbeeldingen uit alle bekroonde werken te zien in het Rijksmuseum. En er is meer. Wie vanaf dan naar het Rijksmuseum gaat, kan een speciale audiotour volgen over eten en drinken in de 17e eeuw. En ik mocht die audiotour schrijven en inspreken. Een onvoorstelbaar leuke opdracht. We zijn er nog mee bezig, maar het wordt erg leuk.

Het moeilijkste was om me te beperken. Ik wilde graag alles over een voorwerp of schilderij vertellen, maar ik had telkens maar een beperkt aantal woorden. Ook leek het me wel grappig om een brandblusser in de hoek als een kostbaar artefact te beschrijven, maar dan zou weer ten koste gaan van interessante informatie over de echte werken.

Toch is het een geweldige tour aan het worden. Er is zoveel leuks te vertellen dat je van goeden huize moet komen om er iets saais van te maken. Voor de prijs hoef je het overigens niet te laten. Een headset met de tour kost maar € 2,50.

5 opmerkingen:

Ionica zei

Wat ontzettend tof! Weet je ook hoe lang de audiotoer blijft?

Jan Paul zei

Hij blijft nog heel lang, Ionica. Ook tot na de Penselententoonstelling.

Pascale zei

Nou, dát vind ik nou plezant. We hebben de Sesamstraattour in alledrie de varianten gehoord van zowel Pino, Tommie als Ieniemienie, dus je bent een welkome afwisseling. Ik ga ervan uit dat je veel kunt laten zien to make us change our minds.

Jeska zei

Leuk, Jan Paul!
By the way, ‘Let me take you by the hand and lead you through the …’ is een erg mooi lied :-)

Gina zei

ah, en je kunt nog altijd een speciale 'voice actor's cut' op de markt brengen, met de brandblusser als leidend voorwerp!