zaterdag, september 26, 2009

De wraak van het spruitje (2)

De missie van het boek was dus: hoe maak je het spruitje populair bij kinderen? Het doel was om bij bedrijven als Mars, McDonald's en Coca-Cola langs te gaan, adviezen bij topkoks in te winnen en zelfs de wetenschap in te schakelen om te ontdekken of zoiets mogelijk was. Coca-Cola wilde meteen meewerken. Daar begrepen ze de opzet van het boek meteen en zagen ze het als een interessant PR-middel. Mars twijfelde nog en McDonald's wilde aanvankelijk niet. Daar dachten ze dat dit het zoveelste boek zou worden dat ging uitleggen wat er allemaal verkeerd was aan de Big Macs en Happy Meals.

Maar gelukkig kennen alle pr-managers in de snoep- en fastfoodwereld elkaar. Dus doordat ze bij Coca-Cola aan Mars vertelden dat ik geen 'anti-snoep en fastfoodboek' ging schrijven ging Mars overstag. En toen ze dat bij McDonald's hoorden wilden ze daar ook meewerken. Het leverde een schat aan informatie op en zonder deze bedrijven zou het boek stukken minder interessant zijn geworden. Ik had wel een lijstje met andere merken, maar zij waren mijn eerste keus.

Ook ging ik met twee jongens van elf - en spruitjeshaters - eten bij tweesterrenrestaurant Het Brouwerskolkje in Overveen. Het Brouwerskolkje koos ik omdat de kok, Moshik Roth, als een van de grootste culinaire genieën van Nederland geldt. Bovendien kookt Moshik moleculair, al noemt hij dat zelf gelukkig ook anders. Het leek me een spannende combinatie: twee slechte eters in een moleculaire keuken. En mijn voorgevoel klopte gelukkig. Bovendien kon Moshik me weer nuttige culinaire informatie geven over het bereiden van spruitjes.

Daarna schakelde ik de hulp in van de wetenschap. Waar? Bij het restaurant van de toekomst:



Het leuke is dat mijn filmpje voor het Klokhuis met dezelfde presentatrice, Dolores Leeuwin, is opgenomen. Maar dat filmpje is natuurlijk véél plezanter. Die aflevering wordt trouwens uitgezonden op 6 oktober. Maar ik waarschuw jullie nog wel als het zover is.

(wordt vervolgd)

1 opmerking:

Gina zei

leuk filmpje, restaurant van de toekomst! sowieso leuk om eetgedrag, eetgewoonten, voorkeuren etc te koppelen aan wetenschap(pelijk onderzoek).

doet me denken aan een Brits programma waarin mensen geconfronteerd worden met hun bizarre eetgewoonten of liever gezegd eetfobie. kokhalzen bij het idee dat ze zelf een tomaat moeten doorsnijden of aan een komkommer moeten ruiken. en dan dag in dag uit witte bonen in tomatensaus eten en zakjes chips.

en sterk, dat je schrijft over moleculair koken. onze mayo is bijna op en ik dacht, eieren genoeg in huis ik ga gewon zelf weer mayo maken. en dacht er de hele ochtend aan, wat een wonderlijk proces dat is. zoals een bakker ooit antwoordde op de vraag waarom ie bakker is geworden en altijd 's nachts opstaat.. omdat ie gefascineerd raakte door het brood bakken, 'van niets iets maken', zo zei hij. en brood leeft.