vrijdag, september 18, 2009

De wraak van het spruitje (1)

Je krijgt maar een keer in je leven de opdracht om het Kinderboekenweekgeschenk te schrijven, áls je die kans al krijgt. Dus wanneer het zover is moet je alles uit de kast halen.

Het boek moest natuurlijk zo aantrekkelijk mogelijk voor kinderen zijn. Bovendien had ik nu een bredere doelgroep dan ik gewend was. Mijn andere boeken kon ik schrijven voor kinderen die toch al in het onderwerp geïnteresseerd waren. Dat gold niet voor dit boek.

Daarnaast hoorde ik al stemmetjes in mijn hoofd. Opmerkingen over mijn nog niet geschreven boek. 'Jammer dat de auteur niet over gezond eten heeft geschreven.' 'Een gemiste kans.' Het boek moest dus over gezond eten gaan. Misschien dat ik die honderdduizenden kinderen en hun ouders toch een beetje op kon voeden om de wereld íéts beter te maken.

Maar hoe schrijf je in hemelsnaam in leuk/plezant boek voor kinderen over gezond eten? Daar heb ik weken over nagedacht.

Maar uiteindelijk had ik het. Ik moest alleen voor de zekerheid nog even bij kinderen onderzoeken of ik echt wel goed zat. Dat werd meteen het eerste hoofdstuk van het boek.

Ik wilde weten of kinderen écht alleen maar van ongezond eten hielden en of spruitjes bovenaan stonden in de lijst met gehate groenten. Nou reken maar. Bovendien reageerden ze ontzettend enthousiast toen ik ze over het concept voor het boek vertelde. Dat zat wel goed, ik kon aan de slag. En dit werd uiteindelijk het boek:

In het eerste hoofdstuk beschrijf ik mijn bezoek aan de klas. Wat zouden ze willen eten als ze een dag lang konden eten wat ze maar wilden? Hun ontbijt bestond alleen uit pizza en pannenkoeken. En daarna ging het helemaal bergafwaarts. Het hoofdstuk eindigt met de vraag waarom zijn ongezonde dingen zo geliefd en gezonde dingen niet? Wat kun je daar tegen doen? Als je het meest gehate gerecht populair kunt maken bij kinderen, dan kan dat met alles. Dat werd de missie van het boek: hoe maak ik spruitjes populair bij kinderen...?

(wordt vervolgd...)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Jan paul,

nou we zijn zeer benieuwd. Als spruitjesteler kijken we uit naar je boek en hopen dat je het 'groen vitamine bommetje' een boost kan geven...! Onze kids eten de spruiten trouwens zonder problemen.

hartelijke groet,
A.G. v.P.

Pleeg zei

Een heus blog gewijd aan het spruitje, bijzonder maar wel lekker....spruitjes.

Judith zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Hoi Jan Paul,
Ik zou graag het boek: De wraak van het spruitje lezen. Maar is het nou een kinderboekenweek geschenk of een gewoon boek?

Met vriendelijke groet
J.G.

Jan Paul zei

Nou, het is gratis. Maar dan moet je eerst Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden kopen. Of Van Wolf tot Watje. Of Kinderen van Amsterdam. Of heel misschien een boek van meer dan tien euro van een andere auteur. Als het maar tijdens de Kinderboekenweek is.