zondag, augustus 23, 2009

Inzending 31 – Marjolijn: Verzamelen en delen

Tja. Marjolijn had net een nieuwe inzending gemaakt en las toen dat het al voorbij was. Bovendien had ik het niet van tevoren aangekondigd en is het nog niet de 24e. Daarom gewoon nog een inzending (p.s. klik op de afbeeldingen om ze beter te zien!):

Ik kom uit een familie van verzamelaars en bewaarders en ik heb dus van alles en nog wat geërfd (maar niet de verzamelwoede). Veel heb ik weggedaan of elders ondergebracht. Blijft over: een kleine privé schatkamer. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Zonde om alles voor mezelf te houden. Leuk om te delen, maar hoe? Soms wil ik zo graag.
 Neem nu dit. 


Handig bekeken - het hobbyblad voor vader en zoon - januari 1956.




Toekomstmuziek! In Radio Age vonden wij bijgaande tekeningen uitbeeldend de toepassing van nu nog futuristische electronische apparatuur …
Onder een plaatje van een televisie kijkend, ultra modern gezin: 
Schilderij-lijst televisie op afstand bediend door een regelkastje op tafel. Of onder een ander plaatje: 
Draagbare TV-magnetofoons zullen amateursmalfilm toestellen vervangen en tevens de mogelijkheid bieden om interessante TV programma’s te copiëren. 







Op alle plaatjes gelukkige, blije mensen en ze doen alles samen. O, nee. Op één plaatje staat een vrouw in de keuken. Alleen.
Koeling, verwarming en ventilatie langs electronische weg biedt perspectieven voor de ingrijpende wijzigingen van de keukeninrichting, zoals de mogelijkheid om op alle gewenste plaatsen zowel over koelruimten als kookgelegenheden te kunnen beschikken. Het ventilatiesysteem zal geen bewegende delen bevatten en dus volkomen geruisloos werken.



Het is maar een piepkleine schat, ik weet het. Misschien had ik beter kunnen citeren uit Hoe maakt u vrienden en goede relaties Daar staan geweldig goede tips in voor vrouwen en mannen. Een hilarisch lijstje. Misschien voor een volgende keer.

6 opmerkingen:

Lili zei

Jaaah... dit is erg goed! Hier hou ik ook van!! Het is heel erg leuk om met de bril van 'nu' naar de toekomst van 'toen' te kijken. Taalgebruik is vaak ook geweldig. Kom maar op met die lijstjes!
(Heb je toevallig ook nog van die fijne advertenties-in-stripverhaal-vorm, waarbij een schriele jongeman op het strand zit -'vroeger keken de meisjes niet naar me'- maar dan krachttraining gaat doen met een raar apparaat en zie! het wonder voltrekt zich!?) Horen in dezelfde sector als: brillen waarmee je door kleding kunt kijken ('u bent het succes op iedere party'). Ook fijne jaren '50huishoudtips voor moeders zijn heerlijk...

Marjolijn zei

Die doorkijk bril niet, denk ik. Wel oude kampeeradvertenties. En huishoudadvertenties. En werkbeschrijvingen. En zelfhulp boekjes

regel 9 uit het vrouwenlijstje (Zo maakt u vrienden en goede relaties):
Probeert u de bezigheden en spelen te leren, waar u man voor voelt, zodat u deze met hem in zijn vrije tijd kunt beoefenen?

Ik heb veel van dit soort materiaal.Maar wat doe je ermee? Misschien een (tijdelijk) eigen weblog tot ik de leukste (of ergste soms)fragmenten heb laten zien?

Marjolijn zei

Doorkijkbril
Zelfhulpboekjes

Ionica zei

Nou Marjolijn, volgens mij kun je hier echt een leuke blog van maken! Zeker als je lezers dan ook op zolder gaan zoeken en scans insturen. Ik ben in elk geval benieuwd naar de andere tips...

Marjolijn zei

We kunnen het proberen: altijdbewaard.blogspot.com
Maar ik vraag me wel af wat auteursrechtelijk mag en wat niet.
Het boek met de lijstjes, bijvoorbeeld, is tot mijn verbazing nog steeds in de handel!

Gina zei

hahaha, geweldig, Marjolijn! een stralend blij kijkende vrouw met stapels afwas op je nieuwe weblog. het is een vreemdsoortig nostalgisch iets en zo heb ik ooit oude jaargangen van Het Beste gehad, jaren vijftig en zestig. vond ze vooral leuk vanwege de oude advertenties die erg erg creatief waren.