zondag, augustus 23, 2009

Inzending 30 – Corien: Dove en blije mussen

De laatste inzending! Morgen de uitslag en daarna zal ik zelf weer aan de slag moeten. Alle inzenders enorm bedankt! Jullie hebben dit blog gered in een periode dat ik onvoorstelbaar druk was. Bovendien hebben jullie de bezoekersaantallen, die in de zomer nauwelijks boven de 200 uitkomen, omhoog gebracht naar zo'n 400 gemiddeld. Ook fijn.

Corien mag het bal sluiten. Is dat eigenlijk een uitdrukking? 'Een bal openen' wel, maar sluiten? Is het een verhaspeling, dan kan hij direct opgenomen worden in de eerste link: een overzicht van allerlei contaminaties en ander taalkundig onheil waar geen reet van barst.

Mijn persoonlijke favoriet is en blijft 'iemand dood maken met een blije mus' omdat dat er zo ontzettend grappig uitziet als je het probeert te visualiseren.

En hier de tweede inzending. Een Dove commercial.

Een van de vele weerzinwekkende reclames die je hier in Jakarta (en in heel Azië) elke tien minuten op de tv ziet.
Nivea, Pond's, Dove, Oil of Olay, allemaal hebben ze whitening creams, bodylotions en whitening deodorants. De winkels liggen er vol mee (je moet echt zoeken naar creme zonder whitener), en de reclameboodschappen zijn duidelijk: wit is aantrekkelijk. Wit is beter. Hoe witter je bent, hoe groter je kans op de man van je dromen.
Corien mailde later dat dit product nou juist een van de weinige niet-whiteners bleek te zijn. Maar dat doet er niet zoveel toe, aangezien er genoeg whiteners in dezelfde fabriek als die van Dove worden gemaakt.

Genoeg geschreven. Kijken nu. En ja, hier en daar een traantje wegpinken mag.

4 opmerkingen:

Lili zei

Laat Ciska Dresselhuys dit maar niet zien!!
(En dat terwijl ik ooit nog wel enige sympathie voor Dove had omdat ze eindelijk 'normale' vrouwen in hun reclame hadden... tssss)

Mooie dit contaminaties! Geestig.

M zei

Gruwelijk

Marjolijn zei

Zo moet het natuurlijk.
Gruwelijk

corien zei

Die normale vrouwen schijnen ook flink gefotoshopt te zijn... http://aseachange.com/blog-illusionists/2008/10/an-egregious-example-of-corporate-hypocrisy-doves-real-beauty-campaignuponco/