woensdag, juli 15, 2009

Wat niemand weet van Murphy's Law

Iets dat mis kan gaan, gaat ook mis. De wet van Murphy. Ongeveer. Want niemand weet precies hoe de zin oorspronkelijk geklonken heeft. Maar waar komt die wet vandaan? En wie was Murphy? Een 18e-eeuwse filosoof? Een ooit beroemde schrijver? Een Ierse barman met veel pech? Een slechte statisticus? Niets van dat alles. Edward Murphy was een ingenieur in het leger. Hij werkte in de jaren veertig en vijftig aan een onderzoek naar het effect van G-krachten op de vliegbasis Edwards in Californië.

Edward Murphy aan het werk bij de ontwikkeling van een nieuwe schietstoel.

Maar was die Murphy dan een groot denker? Was hij goed met woorden? Had hij deze uitdrukking met een grote glimlach voor het eerst uitgesproken? Was hij er trots op? Nee, nee, nee en ja.

Het zit als volgt. Bij een behoorlijk gevaarlijke test maakte Murphy een foutje, waardoor bepaalde meetgegevens verloren gingen. En volgens sommigen gaf Murphy toen een assistent de schuld door te zeggen: 'Als die sukkel iets verkeerd kán doen, dan zál hij het ook verkeerd doen.' Volgens Murphy zelf ging het heel anders. Murphy zag zichzelf als hoofdverantwoordelijke en zei: 'Ik heb geen rekening gehouden met alles wat mis kon gaan. En dan gaat het mis.' Of iets in die strekking. Murphy wist het zelf ook niet meer precies.

Over het vervolg is er wel duidelijkheid. Een van de deelnemers aan het experiment, John Paul Stapp (mooie initialen!), zei bij een persconferentie dat het mis was gegaan door de wet van Murphy: 'Alles dat mis kan gaan, zal ook mis gaan.' Dat zinnetje werd een gevleugelde uitspraak bij de luchtmacht en ging daarna de hele wereld over.

Het belang van de wet van Murphy is zeker in de luchtvaart heel groot. Als een vliegtuig veel onderdelen bevat, dan kunnen veel van die onderdelen mankementen vertonen of verkeerd geïnstalleerd worden. En als een vliegtuig ook nog eens veel gebruikt wordt, dan is de kans op een ongeluk bijna 100 procent. Om die reden moet je alle dingen die mis kunnen gaan uitsluiten. Apothekers maken ook gebruik van die kennis. Daarom moeten apothekersassistentes al hun handelingen belachelijk vaak controleren. De kans op een foutje is reëel en kan fataal zijn.

Ikzelf heb trouwens veel last van de wet van Muphry. Die stelt dat iemand die een tekst redigeert en daarbij de fouten uit die tekst haalt, zelf nieuwe fouten toevoegt. Dat doe ik constant als ik mijn teksten herschrijf of verbeter.

Het graf van Murphy

11 opmerkingen:

coen zei

Is het niet 'Alles wat mis kan gaan, zal ook mis gaan.' in plaats van 'Alles dat mis kan gaan, zal ook mis gaan.'

Jan Paul zei

Bedoel je dat er een betekenisverschil in zit? Of bedoel je taalkundig? Taalkundig is 'wat' inderdaad beter. Onze Taal schrijft dat 'dat' meestal de voorkeur krijgt, maar:

Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in de meeste taaladviesboeken wél als juist beschouwd in de volgende gevallen:

Na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige:
Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt.
Er is niets wat me nog interesseert.
Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen.

ted zei

Dankzij mijn zomercursus Fins kom ik een heel eind met het vertalen van de tekst in het zijvak: JPS is een stripfiguur, Mickey Mouse vijand, die de eerste keer in 1928. Oorspronkelijk, Jan Paul Schutten bekend als Jopi benen, maar de 1940-eeuwse auteurs wilden niet meer te beschrijven ilkimyksenä Lidia uitgeschakeld door het thuisfront was begonnen om een groot aantal van de aanhoudende oorlog invalidisoimia soldaten. Later schrijvers voerden aan dat de koppeling is verwijderd omdat de loting is altijd moeilijk om te onthouden waar het was een houten been. Mond is nog beenprothese, die heeft een paar keer op stripverhalen. Blijkbaar is de politieke correctheid, die oorspronkelijk als gevolg van sluiting van de Amerikaanse 'de broer van Jack de Wit uit Beek-Ubbergen-namen. Cijfer was een loutere Jack de Wit, en de oude strips herdrukken moet puhekuplissa "de broer van" is vervangen door het vulbedrijf woorden. "uit Beek-Ubbergen" is nu vaak gebruik gemaakt van de naam van Jan Paul Schutten-hahmolle. In Finland, in 2006, de eerste keer dat we de Mickey Mouse-clubhuis in de computerwetenschappen. En zo is het wel.

Ionica zei

Wat een optimist was die Murphy toch! Ik houd zelf erg van Hofstadter's law — "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law."

Jan Paul zei

Alle overeenkomsten met de Finse biografie van Boris Boef, gelardeerd met een vleugje Jack de Wit uit Beek-Ubbergen berusten op louter toeval.

Ionica, speciaal voor jou een statistische verklaring die, op een schaal van 0 tot 10, de waarschijnlijkheid geeft dat de Wet van Murphy toeslaat:

((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
De formule bestaat uit zes elementen, ieder met een weging van 0 tot 9

U = Urgentie
C = Complexiteit
I = Belangrijkheid [Importance]
S = Vakkundigheid [Skill]
A = Verslechtering [Aggravation]
F = Frequentie

Ionica zei

Waah! Een formule! Jammer dat je hem niet geeft met onleesbare Griekse of Hebreeuwse tekens, maar hij is toch heel mooi. Ik heb hem even snel ingevuld en de kans dat de wet van Murphy optreedt bij het afmaken van mijn proefschrift is 159.88%.

Gina zei

Dit gaat me even boven mijn kruin. Bij Murphy's Law denk ik automatisch aan een vrolijk deuntje van Al Jarreau.. heel bevreemdend om die vrolijkheid met de toch wel fatalistische inslag te rijmen.

Gina zei

02§11111111111111111222222222wwwwwwwwwwwwwwwww1§11§1§111111

Gina zei

sorry! waren de kittens in een onbewaakt moment. ineens ging het scherm zwart, dacht al dat de computer gemold was....
maar wie weet is het wel Murphy's geest met een code...

Ingrid zei

Geweldig, Gina, die kittens van jou. Ik heb al kwijlend alle foto's en filmpjes bekeken. Zo ontzettend leuk zijn ze. Als ik zou kunnen, nam ik ze allemaal in huis op. Maar ik heb een lieve kat van 18 die heel veel aandacht wil en aangezien ze het waarschijnlijk niet al te lang meer maakt, gun ik haar een kalme oude dag.

Maar wat ik wou vragen: kunnen de kittens (in vertaling van jou wellicht) niet eens gastbloggen? Dit moet toch een teken zijn. Ze willen ons iets vertellen.

Gina zei

Hoi Ingrid, zie dit nu pas! Clochard aka Juul woont nu bij de ouders van Marieke (zij verschijnt hier ook wel eens in de comments) en wordt heeeeel erg verwend :-)

En ja, er is meer tussen hemel en aarde en ik raak er langzaam van overtuigd dat katten/kittens daar heel erg in thuis zijn...

En ik zal Souris eens vragen... en we zijn heel voorzichtig met waar Souris uiteindelijk gaat wonen.. er zijn al genoeg mensen geweest die haar graag willen "hebben", zoals een hoogzwangere aanstaande moeder die al 5 fraaie witte poezen en katers heeft... maar zie je het voor je? een pasgeboren baby verzorgen en dan ook nog een Souris... nee, goed bedoeld wellicht, maar da's een te groot huishouden :-)