vrijdag, juli 10, 2009

Veelschrijver


'14.05: Ben zojuist naar de wc geweest. Kwam flink wat uit. Goed en stevig. Gebruikte vijf velletjes papier.' '18.35: Zojuist peertje verwisseld uit lamp in de gang. Was doorgebrand.' '7.00: Ging achter mijn typemachine zitten om nieuw stuk in dagboek te schrijven.'

Zomaar wat willekeurige passages uit het dagboek van Robert Shields. Shields hield namelijk een dagboek bij, waarin hij alles, maar dan ook alles bijhield. Zijn dag werd in delen van vijf minuten ingedeeld, die nauwkeurig werden beschreven. In totaal bestond zijn dagboek dan ook uit meer dan 35 miljoen woorden. Behalve die woorden bevat het dagboek ook neusharen die hij bewaard heeft voor toekomstig onderzoek. En naast dagboeken schreef hij ook gedichten. 'Meer dan 1200, waarvan tenminste vijf goede', zoals hij zelf vond.

Shields zat bij voorkeur in zijn onderbroek achter zijn bureaus waarop diverse typemachines stonden. Hij had ze in een hoefijzer opgesteld en wisselde voortdurend af. Een beetje zoals Jean Michel Jarre doet met zijn synthesizers.

Maar waarom waarom waarom deed-ie dat nou? Waarom schreef hij alles op? Het was verder een volkomen normale man met een heel gewoon leven en een goede baan als dominee en docent. Waarschijnlijk leed hij aan hypergrafie. Dat is een afwijking waardoor je een overmatige dwang tot schrijven hebt. 'Als ik niet meer kan schrijven leef ik niet meer echt,' zei hij zelf over zijn schrijfverslaving. Dat moment kwam in 1997, toen hij gehandicapt raakte. Hij vroeg zijn vrouw nog om voor hem te schrijven, maar daar stopte ze al snel mee. Shields stierf twee jaar geleden voor de tweede keer en definitief. Zijn dagboeken zijn goed bewaard in een museum.

Twitter zou wel iets voor hem zijn geweest.

3 opmerkingen:

Jeska zei

Wij zijn preutse bloglezers, Jan Paul. Zodra een artikel een inleiding heeft over fecaliën schrikken wij terug. Maar mooi artikel!
Ik vind de foto leuk. Grappige camerapositie.

Tja, en dat Twitteren. Merkwaardig verschijnsel vind ik dat.

Ingrid zei

Ik denk al dagen over een comment. Een erg aparte man.
Maar het enige dat ik kan bedenken is: als je alles opschrijft, hoe hou je dan tijd over om te leven? Laat staan om iets anders te schrijven?

Toch heb ik er wel bewondering voor. Hij is zo consequent in zijn obsessie. Zou hij er zelf gelukkig mee zijn geweest?

Jan Paul zei

Ik denk niet dat hij er gelukkig mee was. Het is echt een psychische ziekte hè? Aan de andere kant laat je wel iets interessants na. Behalve dan de passages over de 'bowel movements'...