donderdag, juli 02, 2009

Hè bah, wat vies

Een leuk stukje in Onze Taal vorige maand over vieze gerechtnamen. Soms kun je het oorspronkelijke gerecht nog wel in terugraden in de naam. Soms ook helemaal niet.







  • Een boterham met vlooienkaas en kattenspuug (komijnekaas en sandwichspread)
  • Een boterham met kettingvet (appelstroop)
  • Kinderboerderijsoep (soep met diverse soorten vlees)
  • Broodje gemalen schoonmoeder (corned beef)
  • Grijze dweilen (stukgekookte andijvie)
  • Schokbeton (griesmeelpudding)

Ook leuk zijn de kluitje-in-het-riet-gerechten. Een kind vraagt wat er vandaag gegeten wordt en de vader of moeder geeft een gevat antwoord.

  • Stront met streepjes
  • gebakken vensterbanken
  • gemalen kopspijkertjes
  • Of 'stront met bonen'. Waarop het kind nog gevatter kan zeggen: 'Hè bah, alwéér bonen?'

9 opmerkingen:

Ingrid zei

Hussen met je neus ertussen.

marieke zei

Blote billen in het gras. Klonk best goed, maar waren alleen maar dingen die ik vies vond.

Maarten zei

Woody Allen had een recept voor kip in wondvocht.

Lili de Ridder zei

Ja, en dan kom je natuurlijk bijna terecht bij smakeloze benamingen als 'een open ruggetje' (frikandel speciaal).
Overigens vind ik 'doet u mij maar een dood beest' ook best onsmakelijk.

coen zei

Wij kregen als kluitje in het riet de bekende hukkerdekuk met zure appels (ik dacht dat iedereen die kreeg).

coen zei

Oh ja, wat ik heel vies vind klinken is een broodje beenham. Heb dan altijd het idee dat een kadetje met een open wond krijgt.

Jan Paul zei

Gisteren had ik het nog over kip in wondvocht. Toen kwam het stukje uit Onze Taal ter sprake en zo kwam ik op het idee voor dit stukje.

Het komt uit een van de grappigste boeken die ik ken: 'De boze tijden waarin wij leven.'

Lena zei

boksbonen met appelkruid...(waarmee dan wordt bedoelt: "ik weet niet wat we zullen eten", maar deze is zeker niet overal bekend...:-)

FRank zei

Frikandel speciaal ken ik ook als "een gladde paal met zalf".