donderdag, juni 04, 2009

Uilenstrektijd


Donderdagavond alweer. Weinig nieuwe dierenavonturen, al is Bibi in een opvangcentrum voor zielige ezels geweest. Daar moet ze zelf maar over schrijven - dat doet ze ook en dat boek verschijnt dan bij Black Olive Press. Andy zorgt voor ongeveer dertig lachsalvo's per uur. Het beest is nu weer helemaal weg van een bal. Ik heb nog nooit een levend wezen zo blij gezien met een voorwerp. De hond heeft net een half uur liggen slapen met zijn kop rechtop en de bal in zijn bek. Op één been staand slapen op een eenwieler is nog comfortabeler.

Elke ochtend begint met een hardloopsessie naar het dorpje verderop en terug. Andy liep vandaag mee. Als we het andere dorp naderen volgt er een spoor van blaffende honden die ons als een treintje van kakofonie vergezellen. Ze zitten allemaal achter een hek of aan een ketting en pas als we weer ver uit het zicht zijn houdt het lawaai op. Veel honden liggen hier de hele dag aan de ketting. Ik hoop dat hun baasjes later zelf reïncarneren als hond aan de ketting. Alhoewel, zo hou je dat beeld van die zielige dieren wel in stand.

We wilden vandaag naar het strand fietsen, maar de fietsverhuur was nét vandaag dicht. Zo lagen we dus niet op het strand, maar liepen we op het warmste moment van de dag langs een naar vuilnis stinkende weg met voorbijscheurend verkeer. Grieken hebben nooit haast, ténzij ze zich in een gemotoriseerd voertuig bevinden. Dan jakkeren ze vooruit alsof hun leven ervan af hangt. We horen dan ook veel geslip vanaf een kruispunt verderop. Zojuist gevolgd door een knal, kreukend blik en, iets later, een ambulance.

De vuurvliegjes 's avonds zijn een klein feestje. Het is verwonderlijk hoe die gekke lampjes uit de natuur voor zoveel plezier kunnen zorgen. Ik zal binnenkort een stukje over de knipperlichtrelatie van de beestjes uit Ruik eens wat ik zeg op het blog zetten.

Bibi en Edward doen zo nu en dan een wedstrijd wie de mooiste zin uit het boek dat ze op dat moment lezen kan opzeggen. Bibi is voorlopig winnaar met een zin met zes metaforen. Ik lees momenteel onder andere de dagboeken van Michael Palin uit de Monty Python tijd. Wist je dat Monty Python bijna Owl Streching Time had geheten? De BBC kwam uiteindelijk met Flying Circus en het team van MP smeekte om daar dan op z'n minst nog 'Monty Python' voor te mogen zetten. Dat mocht. Ook is het erg opmerkelijk dat het programma in het begin helemaal niet zo hartelijk werd ontvangen. Pas toen het voor de zoveelste keer herhaald werd sloeg het echt aan bij een groot publiek.

5 opmerkingen:

Lili de Ridder zei

Heerlijk, die verhalen over Andy. Het is geweldig als je je kunt verliezen in de interactie met een dier. Doe ik ook vol overgave.
Leuk om over na te denken, te lezen en te schrijven voordat het tijd is 'to meet your Maker' of voor 'pushing up the daisies'. :-)

Ionica zei

Wat voor boek gaat Bibi schrijven voor Black Olive Press? Ik ben nu net Oorlogsdieren aan het lezen. Wie weet mag ik wel een recensie maken voor deze site!



Het klinkt trouwens heerlijk in Griekenland. Kunnen jij en Edward je ook nog een keer laten uitnodigen? En hebben ze daar wel eens wiskundigen nodig?

bibi zei

Hoi Ionica, We zitten in een piepklein dorpje in het binnenland en daar staat een schrijversappartement, of zoiets. Ik ga iets schrijven over ezels, het mag alles zijn en daarom kies ik voor een kinderboek. Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar Korfoe heeft een lange ezelgeschiedenis en die geschiedenis is niet altijd even fraai, zag ik met eigen ogen. Ezels zijn soms wegwerpdieren. Zijn ze op, dan laat je ze achter langs de weg. Maar voor ze op zijn gaan ze heel lang mee.
Oja, over die recensie mag ik niet beslissen.
Oja twee, het wordt niet een al te zielig boek hoor.
groetjes, Bibi

Jan Paul zei

Hoi Ionica, die recensie mag hoor. Stuur maar op.

En het lijkt me zeker dat je je kunt laten uitnodigen als wiskundige. Kwamen Pythagoras en Archimedes niet van Korfoe?

Ionica zei

Mooi, als ik Oorlogsdieren uitheb, dan stuur ik een recensie. De afgelopen dagen had ik niet echt tijd om te lezen of schrijven, maar er is natuurlijk geen haast.

Alle stukjes van de laatste dagen zijn trouwens geweldig, het moet echt een inspirerende omgeving zijn!