woensdag, juni 17, 2009

Trek Zo Hé!

Het fietsen in Griekenland was zo leuk dat ik maar meteen besloten heb om daar meer mee te doen. Daarom heb ik gisteren een nieuwe fiets gekocht. Dat kon, want de royalty's zijn binnen. Het is een fiets voor in de stad, maar ook voor langere tochten. Jeska Verstegen bedacht dat het ongeveer zo'n fiets moest zijn (klik op het plaatje om hem gedetailleerder te zien):


Dat is hem nét niet, maar hij is wel bijna net zo spectaculair. Mijn fiets heeft namelijk geen ketting, maar een kunststof drijfriem. Geen gedoe met roest en smeer dus. Ik heb er gisteren al een uurtje op gereden. Hij gaat loeihard. Ik denk dat ik binnenkort maar eens op een Duitse snelweg ga testen wat zijn maximum snelheid is. Minstens 360 kilometer per uur schat ik. Hopelijk zitten er wel airbags en een afremparachute op. Waarschijnlijk wordt het binnenkort ook verplicht om een motorhelm te dragen op de Trek Soho (zo heet hij, zelf denk ik dat Trek Zo hé! beter was geweest). Zo ziet hij er uit (als je klikt zie je hem ook groter, en dan zie je hoe die drijfriem er uitziet):



Ik heb eens gekeken wat voor heuvels we beklommen hebben. Volgens de indeling van de Tour de France zouden het cols van de tweede categorie zijn. Die hebben we in Nederland niet. De Cauberg is volgens mij net geen vierde categorie. Maar gelukkig ben ik op deze fiets binnen een half uur van Amsterdam in de Alpen.

Volgens de fietsenmaker ben ik momenteel de eerste met zo'n drijfriemfiets in Amsterdam. Cool.

En eh... fietsendieven, ik woon op het Singel 262.

14 opmerkingen:

ted zei

Wat een ontzettend leuke tekening van Jeska! Zo'n fiets wil ik ook wel!
Jammer dat je royalties nou weer helemaal op zijn, want zo'n fiets zal wel heel erg duur zijn. Durf je die buiten aan de brug vast te maken? Ben je niet de hele tijd bang dat ze hem zullen jatten? Heb je een schuur of gang waar je hem 's nachts in kunt stallen of moet-ie de hele nacht buiten blijven staan?

Gina zei

mooie fiets, Jan Paul. Limburg en dit Waalse landschap overigens bij uitstek geschikt om het vermogen van je nieuwe Soho maatje te beproeven... zocht net via google naar info over "drijfriem fiets" en jouw blog komt dan al op de derde plaats! maar nu weet ik nog niet precies hoe dat werkt, zo'n drijfriem. maar daar kom ik al googelende wel achter, zo.

oh. ik weet het al! het is een fiets die in de gracht blijft drijven als je het aan de riem legt om te voorkomen dat dieven ermee vandoor gaan...

Jan Paul zei

Ja, die royalty's zijn nu helemaal op. Maar gelukkig kon ik een fantastische lening afsluiten bij Frisia financieringen. Daarom heb ik nu ook licht en een spatbord op mijn fiets.

Volgens mijn fietsenmaker worden fietsen niet gestolen als je ze goed vastmaakt. En hij moet altijd buiten staan, dus over een tijdje ziet hij er niet meer zo gloednieuw uit. Dat voorkomt diefstal ook.

Ik denk dat ik wel een keer bij jou in de buurt kom fietsen, Gina. Misschien wel met een hondenkarretje voor Sien erachter.

Ik wil natuurlijk op de eerste plaats komen te staan op google. Misschien helpt het als ik hier nog een paar keer drijfriem fiets schrijf.

drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets drijfriem fiets

Ingrid zei

Jeska's fiets is natuurlijk veel mooier. Maar jij toch ook veel plezier gewenst met je fiets Jan Paul.
Het gedicht erover is in ieder geval al motoverend.

Ingrid zei

motiverend natuurlijk, maar zo'n mooie typefout moest ik laten staan.

thea zei

Eh, en jouw fietsenmaker is wel van deze tijd en uit de stad?
Ik kocht vorige maand voor de eerste keer in 13 jaar een nieuwe fiets. Hij was mooi. Hij was paars. Hij glom. Ik ook, van trots over zo'n mooie fiets. Hij stond met twee sloten vast. En tijdens de zevende nacht dat ik hem had, is ie gejat.
Helaas.
Maar goed. Lets hope dat de fietsendieven van het Amsterdamse hun quotum hebben gehaald van dit jaar door mijn fiets mee te nemen, dan laten ze die van jou gewoon staan waar hij hoort.

Ingrid zei

Een kettingslot, een Heel Dik en Duur kettingslot, Jan Paul. Twee stuks. De beste investering. En maak de fiets altijd aan iets vast.
Anders tillen ze hem op en maken ze in het busje alsnog het slot open.
Ik geef Thea gelijk. Die fietsenmaker van jou wil alleen maar fietsen verkopen.

Ingrid zei

Of hem kakelbont optuigen zoals mijn fiets, met een zwemmende zeemeermin erop (je kunt natuurlijk een ander thema kiezen). Helpt ook.

Alleen uitkijken voor kinderen. Die willen nog wel eens uit hun fietszitjes vallen van verbazing als ik langsrijd.

Alexander zei

Wat een prachtig verhaal, ik wou dat ik ook royalties kreeg waarmee ik zo'n fiets kon kopen.

Trouwens: ik kan het niet helpen, ik schaar mij ook onder de bangen: zelfs met een Heel Dik Kettingslot zou ik het niet aandurven hem gewoon buiten te parkeren in Amsterdam. Hij weegt vast niks, die fiets - kun je hem niet gewoon steeds naar boven sjouwen en hem binnen in huis stallen?

Marjolijn zei

De fiets van Jeska is geweldig! Wat betreft de fiets van Jan Paul: ja, zet hem vooral ergens aan vast. Aan Sien bijvoorbeeld, dat lijkt me een goede keuze.

bibi zei

Sien is met vakantie. Na een jaar lang waken mag ze nu een maand lang door bergbeekjes waden. Maar van mij mag de fiets naar boven. Het is een mooie aanvulling op onze inrichting. Dan zet ik de mijne er ook bij. Het wordt gezellig. Gaan we als gekken bellen, gaan we achteruittrappen terwijl we ons evenwicht op de plaats houden, gaan we de banden oppompen, gaan we in de remmen knijpen en sturen en stukjes vooruit en weer achteruit rollen. Gaan we met onze vingers langs de spaken, proberen we te steigeren, op de pedalen te staan terwijl we roepen: Raw Hide!

ted zei

Goeiemorgen! Stond je fiets er nog, toen je vanochtend buitenkwam?

Jan Paul zei

Ja. Hij staat er nog. En ik ben er gisteren mee naar de stad gegaan.

Het is natuurlijk heel belangrijk waar je hem neerzet. Ik had mijn fiets bij een druk terrasje gezet. Dan moet een dief wel heel veel lef hebben om voor de ogen van al die mensen met een slijptol aan het werk te gaan.

ted zei

En gelukkig bleven al die mensen de hele nacht op dat terrasje zitten!