vrijdag, mei 15, 2009

Zonnebloempitten


Ja, we gaan het weekend weer in. Aan het eind van de middag een heerlijk glaasje van het een of ander met een lekker hapje. Maar welke snack zullen we nu eens nemen bij de borrel? Voor de research voor mijn twee culinaire boeken heb ik een bezoek gebracht aan Het Brouwerskolkje in Overveen. En daar hadden ze een heerlijke snack vooraf. Extreem lekker en makkelijk zelf te maken. Geroosterde zonnebloempitten. Kost ook nog eens geen drol.

Heel simpel te maken. Rooster de ene helft van de pitten in wat olie of boter bruin met een laagje suiker (dat gaat lekker caramelliseren) en de andere helft met wat zout. Zowel met suiker als bij zout voorzichtig beginnen en naar smaak telkens wat toevoegen. Teveel is niet lekker. Vervolgens mengen, af laten koelen en smullen maar. Lekker bij bijvoorbeeld een riesling, grüner veltliner of spätburgunder.

6 opmerkingen:

marieke zei

hmmmmmmmmm klinkt erg lekker. Kan ik het ook op bestelling laten maken door Schutten Catering?

Jan Paul zei

In theorie wel.

gerb zei

Hela hola, uit dit dingetje blijkt voor mij vooral dat jij een speciale witte wijnen-drinker bent. Bijna niemand kent de begrippen Gruner Veltliner of Spätburgunder. Als ik in de trein zit in Duitsland, drink ik altijd zo'n flesje Grauburgunder, zelfs om 11 uur 's ochtends.

Jan Paul zei

Klopt. Ik moest even laten zien dat ik een wijnsnob ben. Maar ze zijn ook écht lekker. Net als een goede Grauburgunder.

Ionica zei

Nou, dat was smullen gisteren! Ik vroeg me alleen af of je ook boter gebruikt bij het roosteren van de zoute pitten. Ik heb het wel gedaan, zodat het zout wat beter bleef plakken. De grüner veltliner was er inderdaad heerlijk bij.

Jan Paul zei

Ik heb beide geprobeerd, met boter en met olie. Uiteindelijk vond ik olie het lekkerst.