maandag, mei 25, 2009

Kaakje erbij


Raar maar waar. Toen we een tijdje terug met Sien gingen wandelen vond Bibi ineens een deel van een menselijke onderkaak. Die zag er ongeveer uit als op de foto, maar dan met drie perfect gave kiezen. Hoe kwam dat ding daar? Het lag in een nieuw aangelegd parkje. Vermoedelijk lag er een lichaam in de grond waarmee ze het park hebben opgehoogd. Misschien lag die aarde wel iets te dicht bij een begraafplaats, maar dat konden we ons niet voorstellen.

Het zou ook kunnen dat de kaak van een vermiste persoon was. Hij zag er nog heel nieuw uit. Kon best. Met een klein DNA-testje kun je dat zo controleren, leek ons.

Bibi heeft daarom toch maar even de politie gebeld.

- Wát heeft u gevonden?
- Een stuk van een onderkaak.
- O.
- ...
- ...
- Maar wat moet ik er mee doen?
- Wat wilt u er mee doen?
- Geen idee. Maar moet de kaak niet naar de politie?
- Dat kan. Waar woont u?
- In de buurt van de Emmastraat.
- Dan vertel ik vast dat u er aan komt.

Uit dit gesprekje werd al duidelijk dat de politie niet van plan was om er iets mee te doen. Daarom heeft Bibi hem voorlopig nog maar even gehouden om lastige kinderen tijdens lezingen de stuipen op het lijf te jagen. We zijn er wel achter gekomen dat je zo'n ding officieel moet laten herbegraven op een knekelveldje bij een begraafplaats.

12 opmerkingen:

Jeska zei

Hebben jullie hem/haar een naam gegeven?
Gewoon 'kaak' klinkt wellicht ook ietwat oneerbiedig.

Kaakje Karel ofzo.

bibi zei

Ehm Jeska, stel je voor: mijn vingerkootje komt per ongeluk op een nieuw aangelegd parkeerterrein terecht. Iemand vindt mijn kootje. De vinder zou mijn kootje 'Koos Kootje' noemen, dan zou ik ter plekke ten tweede male sterven. Kaak is de meest eerbiedige naam. Menselijke onderkaak is nog eerbiediger.
Dat ik die onderkaak ga inzetten om lastige kinderen rustig te maken is ook heel oneerbiedig, daarom leg ik hem in een mooi doosje en toon de kaak aan lieve en aandachtige toehoorders. De politie kan de pot op en ooit schrijf ik:
'De wraak van de kaak.' voor kinderen.
'De onderkaak als vindsel.' voor archeologen.
'Drie kiezen in een kaak.' een liedje.
'Kaken.' een gedicht.
'Hoe overleef ik met/zonder onderkaak.' deel van een serie.
'Verloren kiezen. Een zoektocht naar een beter ik.' een bestseller.
'Kijk mam! Zonder kaken.' Het betere afvalboek.

cootje zei

hoe is het mogelijk dat niet Sien maar Bibi hem vond!?

Jeska zei

Oké, oké, een zekere piëteit is hier op zijn plaats.
De Eens Hooggeboren Weledelgestorven heer/ mevrouw Menselijke Onderkaak blijft de John/ Jane Doe der kaken.

Uwe Kaakigheid is zeker ook uitgesloten?

Sommige kinderen zullen ervan gruwelen, denk ik.
Gillend zullen zij het klaslokaal verlaten. Dat kán soms handig zijn…
Maar als je dan het lied: 'Drie kiezen in een kaak' inzet, komt het vast allemaal goed.

Jan Paul zei

'Komt er een man bij de tandarts' heeft ook wel hitpotenties.

Corien, Sien was totaal niet geïnteresseerd in de kaak. Ze had zo'n houding van 'been there, done that, won't do it again.'

bibi zei

Gewoon omdat Sien afgelopen winter zes dode herten had opgespoord. Althans de resten daarvan vond. De politie Zeeland was heel wat alerter en wilde precies weten wat er aan de hand was. Omdat ik hen bij melding in Serooskerke niet kon zeggen: ze liggen bij de derde boom links, trok ik met twee agenten het bos in. Sien nam toen onmiddellijk de leiding en op het commando 'zoek' wees ze de agenten precies waar de (illegaal) geschoten dieren lagen. Beloning? Een paar hapjes hertenpens.

corien zei

Ja, ik begrijp dat ze haar neus dan ophaalt voor een stukje vleesloze kaak.
Trouwens, die dna-testen kun je tegenwoordig toch ook thuis doen? Het lijkt me héél interessant om te weten wie er bij die kaak heeft gehoord.

Edward zei

Bibi, is dit ook nog iets: de dichtbundel 'Superkakie'?

bibi zei

Edward, ja, Superkakie, dat is geweldig goed. En Jeska dat zingen moet lukken. Ik dacht op de wijze van drie kleine kleutertjes. Dus: Drie kiezen in een kaak, die lagen in een park, midden in een park, etc,
Er is veel mogelijk met de kaak.

Anoniem zei

ow hewwen juwwie mun danden wevonden?

marieke zei

Iemand nog een kaakje bij de thee?

Anoniem zei

kaak in kaki outfit betrapt op verspreiden van folders over het aan de kaak stellen van anti kaak beweging.