dinsdag, april 14, 2009

Zuinig

Weer een fragment uit 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden.'

Hoe herken je Nederlanders in een café? Je ziet vier mannen, één glas bier en vier rietjes. Hoe is het koperdraad uitgevonden? Twee Nederlanders vochten om een stuiver. Snap je die moppen niet? In het buitenland snappen ze hem wel. Daar staan Nederlanders bekend om hun zuinigheid. Daarom denkt iedereen dat de kaasschaaf bijvoorbeeld een Nederlandse uitvinding is. In bijna alle andere landen snijden ze kaas met een gewoon mes. Dan krijg je veel dikkere plakken. Maar de kaasschaaf is een Noorse uitvinding. Hij is in 1925 bedacht door een meubelmaker, Thor Bjørklund. Die vond de plakken kaas die je met een mes sneed veel te dik. Hij sneed ze daarom zelf met een houtschaaf. Dat was natuurlijk een onhandig groot ding. En bovendien kon je zo allerlei houtsplinters in je kaas krijgen. Zo kwam hij met de kaasschaaf.

Eerst was hij de enige die het ding gebruikte. Maar toen zijn vrienden hem zagen wilden ze er meteen ook een. Bjørklund is ze daarom in een grote fabriek gaan maken. Die fabriek bestaat nog en maakt nog steeds kaasschaven. Toch is de kaasschaaf nergens zo’n succes als in ons land. Gemiddeld hebben we in elk huis zo’n twee à drie schaven liggen.

En de flessenlikker dan? Die moet dan toch wel door een Nederlander bedacht zijn? Nee dus. Ook weer door een Noor. Maar in Noorwegen zelf zul je hem niet snel vinden. De flessenlikker kom je echt alleen maar in Nederland tegen. Dat heeft niet zoveel met zuinigheid te maken, maar met het feit dat geen ander land ter wereld zo gek is op vla. En die zat vroeger altijd in glazen flessen...

16 opmerkingen:

Alexander zei

Had de flessenlikker-Noor zijn product ontworpen voor de Nederlandse markt? Of was het gewoon een Noor met heel erg Nederlands-zunige trekjes?

Jan Paul zei

Hij had hem ontworpen voor de internationale markt. Maar uiteindelijk bleek die maar uit een land te bestaan.

ted zei

En dunschillers?
Ik heb even gekeken in mijn keukenbenodigdheden; ik heb:
- 4 kaassschaven en 1 kaasschaaf met een rasp in plaats van een gleuf;
- 6 dunschillers
- 2 flessenlikkers
- 4 pottenlikkers
- 10 vingers
- 1 tong

Ingrid zei

En Ted, hoeveel scheelt je dat nou, zo op jaarbasis... ? ;-)

Ingrid zei

Trouwens Jan Paul, wat verwen je ons met deze ontzettend leuke voorproefjes! Dank!

Jan Paul zei

Dank je Ingrid!

Ted, op het gebied van dunschillers zwijgt de gastronomisch-historische literatuur in alle talen. Klinkt als een doofpot.

De vingers zijn daarentegen weer een Noorse uitvinding. Het was de uit Rosenborg afkomstige Ole Stensen die in 1897 patent aanvroeg.

De tong is van Zweedse origine. De schooljuf Gertrud Anderson uit Malmö bedacht het multifunctionele orgaan.

Ole Stensen zei

Takk. Men det var 1896.

Jan Paul zei

Oh. Sorry.

ted zei

Ik weet niet hoeveel het op jaarbasis scheelt, Ingrid, maar de vingers en de tong zijn het meest rendabel, want gaan heel lang mee. Je kunt er echter geen blikken mee "leeglikken" en je komt er ook niet mee onder in een fles. Voor beklikken is de tong het meest geschikt, voor dessertschaaltjes de vingers. Heel handig is ook mijn kaasschaaf zonder blad, want daar kun je uitstekend asperges mee schoonmaken. Wortels schrap ik niet (want die oranje frutsels spetteren overal naartoe!) maar dunschil ik, en flesenlikker gebruik ik om yoghurtpakken leeg te schrapen, want ze hebben nog geen standaard uitgevonden waar je een bijna leeg yoghurtpak in kunt zetten, zodat het uit zichzelf leegloopt. (Zo'n standaard probeer ik zelf uit te vinden, want ik erger me dood als ik het laatste restje yoghurt uit een pak probeer te krijgen en die yoghurt blijft aan de binnenkant van het pak zitten.)

Gina zei

ha! toen ik kaasschaaf las, dacht ik ook gelijk aan dunschillers.

en voor yoghurtpakken die je toch tot de bodem wil uitlepelen, ik knip gewoon het karton eraf zodat ik een soort vierkant kartonnen schaaltje heb, dan. en het scheelt bovendien nog afwas-water-electriciteit en wat al niet meer, omdat je geen extra schaaltje hoeft te gebruiken. en het afgeknipte karton kun je dan weer lekker met de tong schoonlikken hahaha.

ted zei

Eh, lege yoghurtpakken spoel ik om en dan gaan daar de gebruikte theezakjes in en de inhoud van het gootsteenzeefje of oude frituurolie en dergelijke. Dus ik laat ze wel héél.

bibi zei

Maar je kunt het pak toch dubbelvouwen en daarna leegknijpen. Er blijft dan geen kloddertje achter.

corien zei

... of je maakt zelf yoghurt. Dan heb je geen yoghurtpak nodig. En ook geen flessenlikker. Alleen een garde. Maar die had je toch al.

ted zei

Ja, de Bibimethode pas ik wel toe, maar dan kan ik zo'n pak niet meer gebruiken als afvalbakje. - Ja, ik weet dat dat wel heeeel erg zuinig klinkt!
Zelf youghurt maken zie ik echt niet zitten.

bibi zei

Terugvouwen is het devies. Dat kan. Als je maar liefdevol vouwt. Je moet dan wel weer een pollepel gebruiken voor het uitdeuken. Eerlijk gezegd doe ik dat zelf niet, maar het kan wel. Of je gebruikt een melkpak als afvaldingetje.

Lena zei

Maar verdorie toch, en ik maar denken dat eten en lezen (= hetzelfde als ademen, anders ga ik geheid sneller de pijp uit!;-)) niet zouden samengaan! Hier kijk ik dus weer gi gan tisch naar uit. En dan maar hopen dat ik niet weer een tramhalte voorbijroetsj...