vrijdag, april 03, 2009

Too much information

- Nummerinformatie, goedemiddag. Waar kan ik u mee helpen?
- Ik wil graag het nummer van Restaurant 't Stoepje in Zulthoven.
- Momentje. Ah, daar heb ik het. Het nummer was heel vroeger 0412-243, maar dat is echt heel lang geleden. Later werd het 0412-02439, en sinds 1995 is het 0412-024396 geworden. Er is een kans dat er over tien jaar weer een cijfer bijkomt, maar dat is nu nog onbekend.
- Dank u wel!
- Graag gedaan.

- NS-reisinformatie. Goedenavond. Waar kan ik u mee van dienst zijn?
- Ik wil graag weten hoe laat de trein van Drempt-Noord naar Rugharen vertrekt.
- Ehm, dat is de 4774, een dienst met drie treinstellen, met het eersteklascompartiment vooraan. Die is om 19.14 uur uit Zeverden vertrokken en volgens dienstregeling via Boven-Eppel, Sluut, Neder-Sluut en Dreinen om 19.59 uur in Drempt-Noord aankomen. Van daar zal hij via Oldenmalsen, Beenkamp, Lage Stuitje en Zwijkhoven om 20.34 uur in Rugharen arriveren. Daarna zal het in omgekeerde richting weer naar Zeverden rijden om daar om 10.11 uur aan te komen.
- Dank u wel.
- Graag gedaan.

- En Erwin/Peter/Marjon/Helga/Reinier/etc, wat voor weer wordt het morgen?
- Dat zal ik je zeggen. Zo koud als het nu in de Verenigde Staten is zal het bij ons niet worden. Aan de oostkust vriest het daar nog zo'n vijf graden. Maar dankzij een hogedrukgebied bij de Azoren staan wij onder invloed van een zuidwestelijke stroming die relatief zachte lucht met zich meebrengt. Die stroming wordt morgen echter geblokkeerd door een lagedrukgebied bij Scandinavië, zodat we tijdelijk een zuidoostelijke wind hebben met droog en zonnig weer. De enige kaper op de kust is een koufront dat ons in de loop van de dag vanuit het noordwesten bereikt en voor enige neerslag kan zorgen. Omdat de bovenlucht op 1500 meter nog zo'n vijf graden onder nul is, kan die neerslag enige tijd uit natte sneeuw bestaan.
- Dank je wel.
- Graag gedaan.

5 opmerkingen:

Geleyn zei

-Ennuh, hoe gaat het met U?
-Ja die rug van mij... Maar dat zit bij ons in de familie. Karel van Lia en Peter had dat ook altijd, vooral in de winter. Toch zijn die winters van nu niet die van vroeger dan hadden we van september tot half april een halve meter ijs liggen met daarop nog een dikke meter sneeuw. En toch moesten we gewoon 6 dagen in de week werken hoor! Dat deed iedereen in die tijd. Behalve notaris Verwey, die werkte maar 5 dagen per week. Ik zag hem van de week nog, hij was dik geworden. Ja rust roest, dat zeg ik je!
-Maar hoe is het nou met U?
-Dat leg ik je net uit!

Jan Paul zei

Die is ook akelig herkenbaar...

Het stukje was vooral bedoeld om aan te geven hoe raar het is dat weermannen in de kostbare zendtijd minutenlang hun gang mogen gaan over depressies en hogedrukgebieden, terwijl iedereen alleen maar wil weten wat voor weer het wordt. Het maakt toch niet uit waar het weer vandaan komt? Als de voorspelling maar correct is.

weerman ted zei

Morgen wordt het licht, maar in de avond is er kans op donkere luchten.

Jan Paul zei

Kijk. Zo willen we het hebben.

Gina zei

doet mij weer denken aan de regenmakers, de Aboriginals.