dinsdag, maart 17, 2009

Jan Paul heeft weer eens een mening

Terwijl ik aan de laatste stukken tekst werk voor het Kinderboekenweek- geschenk, wordt een ding me heel erg duidelijk. We weten bijna niets van voeding. Hoeveel vitamine c zit er in een appel? Hoeveel calorieën zitten er in een glas chocolademelk? Uit hoeveel gram sla bestaat dat hoopje op je bord? Hoe lang moet je bewegen om de energie van een perzik te verbruiken? Onderzoeken tonen aan dat we al deze vragen verkeerd beantwoorden. Meestal te positief. We onderschatten het aantal calorieën in een hamburger of pizza en overschatten de vitamines in een komkommer.

En toch is het belangrijke informatie. Voedingsdeskundigen zijn het zelden met elkaar eens. Is melk gezond of ongezond? En aspartaam en xylitol? De belangrijkste hoogleraren liggen hierover in de clinch. Maar over een ding zijn ze het eens: als je gezonder eet kun je talloze ziektes voorkomen. Hart-en vaatziekten, kanker, bepaalde vormen van diabetes en nog veel, veel meer. We hebben het over duizenden en duizenden mensen. Per jaar.

Wat moeten we doen? Een half uurtje voedingsles op de scholen per week. Meer niet. Op de lagere en middelbare scholen. Dat is ruim voldoende om te zorgen dat iedereen voortaan weet wat wel of niet goed voor hem is. Hoe vaak in de week komt het van pas dat je weet wanneer Willem van Oranje is vermoord? Hoe vaak moet je weten waar Sofia ligt op de kaart van Europa? En hoe vaak sta je in de supermarkt om boodschappen te doen?

7 opmerkingen:

bibi zei

Ik geloof dat ik het dit keer wel met je eens ben.

Gina zei

Ja, voedingsleer, dat kreeg mijn moeder vroeger ook op school en dat hebben we geweten :-)

Helemaal mee eens dus. En ik vind ook dat ze op elke school verplicht een moestuin moeten hebben, waar kinderen zelf tuinieren en groente/fruit verbouwen.

Transitions Towns

Maarten zei

Laten we lekker zelf bepalen wat we eten. We worden al genoeg betutteld.

Jan Paul zei

Dat heeft niks met betutteling te maken. Iedereen kan na een betere voorlichting nog steeds zelf bepalen wat hij eet.

Ionica zei

Ik ben het helemaal met je eens! Ik wilde vorig jaar afvallen en ben eens beter gaan opletten wat er in eten zit. Ik verbaasde me er echt over dat ik me zo vergiste in wat veel calorieën bevat en wat niet. Een maaltijdsalade geitenkaas van de AH bevat bijvoorbeeld veel meer calorieën dan kipcurry met rijst.

Jan Paul zei

Het loont zeker om naar de calorielijstjes te kijken. Ook bij de salades die je op je brood en toastjes doet. Zo zijn er lightsalades die maar 4(!) calorieën per honderd gram minder bevatten dan de reguliere versie.

Ingrid zei

Voedingsleer op scholen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar: als voedingsdeskundigen het zelden met elkaar eens zijn, hoe kun je dan een eenduidige lesmethode voor kinderen ontwikkelen?

Succes met de laatste loodjes van je boek, Jan Paul! Ik ben heel benieuwd.