donderdag, maart 19, 2009

Evenbeeld

Baasjes gaan op hun honden lijken, en anders- om. Maar charac- ters gaan ook op hun illustratoren lijken (en misschien ook wel andersom).

Toen ik Jet Boeke een paar jaar geleden ontmoette, zag ik meteen de overeenkomst met Dikkie Dik. Ze vertelde me dat de eerste Dikkie Diks helemaal niet op haar leken, maar op haar kat. Onbewust is ze steeds meer zichzelf gaan tekenen.

Ik kan me voorstellen dat je de overeenkomst op een foto niet meteen ziet. Dat is wel heel sterk het geval met Uderzo en Max Velthuijs en hun evenbeeld:



4 opmerkingen:

Bart zei

Ik zag dinsdagavond/nacht een erg mooie documentaire over Max Velthuijs! Gezien? Het was overigens een herhaling...

Jan Paul zei

Die documentaire heb ik een paar jaar geleden gezien. Hij was inderdaad erg goed.

ted zei

Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk dat getekende figuren op hun tekenaar lijken. In beschreven figuren herken je ook vaak de schrijver terug.

Music For Gaza zei

ja, olivier b bommel en marten toonder :-)