maandag, februari 16, 2009

Jan Paul over de economische crisis (2)


De Amerikaanse staatsschuld bedraagt op dit moment meer dan 9600 miljard dollar. Een onvoorstelbaar hoog bedrag. En nu wil Obama ook nog eens 800 miljard dollar extra investeren. Is dat niet heel erg dom? Nou, dat valt wel mee. De economie in de VS móét gestimuleerd worden en dat kan niet alleen via belastingverlagingen.

Bovendien moet je niet kijken naar de absolute schuld, maar naar de schuld vergeleken met de inkomsten. En die valt nog wel mee. Het bruto nationaal product is veel hoger, zodat de schuld zo'n 60 procent is van wat alle Amerikanen jaarlijks verdienen. Ze hebben dus omgerekend een hypotheek van 60.000 dollar, terwijl ze jaarlijks 100.000 verdienen. Dat is makkelijk te betalen. Zelfs als daar nog 800 miljard bijkomt. Duitsland, België en Noorwegen (die laatste maar liefst 83%) hebben een veel hogere schuld.

14 opmerkingen:

Ingrid zei

Mooi beeld van Teun Hocks heb je erbij gekozen!

Kende je de kunstenaar al, of zoek je op kenmerken? Ben eigenlijk benieuwd hoe je beeldkeuze tot stand komt. Misschien kun je daar eens een keer wat meer over vertellen?

Overigens (ik wil niet zeuren hoor) vraag ik me (al vaker) af of bij foto's de naam van de maker vermeld moet worden. Weet niet hoe dat met copyright zit op blogs, maar bij teksten overnemen moet het ook, toch?

Ingrid zei

En oja, als je toch bezig bent, kun je dan uitleggen waarom je Miebeth hebt ontslagen?
Ik wil haar terug!

Niet omdat je slecht uitlegt hoor, Jan Paul, maarja, economie... is niet mijn favoriete onderwerp. (Dan hoor ik als absolute alfa toch liever over quantumquarks. Of zo.)

Om het motto van een succesvolle Nederlandse film te parafraseren: Economie is als Sinterklaas, je moet erin geloven, anders werkt het niet.

jeska zei

op internet zijn de rechten van artwork nog niet goed beschermt . simpelweg omdat t moeilijk te overzien is. stichting pictoright is er wel mee bezig. om de grote spelers op auteursrechten te wijzen. dit bericht stuur ik vanaf mijn gsm! even wennen, maar ongelooflijk geweldig dat het kan.

jeska zei

... beschermd bedoelde ik...

Jan Paul zei

Ik ken Teun Hocks niet, Ingrid. Ik zoek altijd naar het mooiste of passendste plaatje, maar dat mag niet te lang duren.

Miebeth, Herbert en Jacobus zijn ontslagen omdat ik hun salaris door de dalende advertentie-inkomsten niet meer kon betalen.

En ik ga zo eens kijken of ik ook via mijn mobieltje kan reageren...

Jan Paul zei

Ja! Het werkt!

Ingrid zei

Jan Paul, google je dan op bepaalde woorden? En hoe kwam je bij dit plaatje?

Jan Paul en Jeska: internetten via de mobiel èn reageren. Wow. Kan dat op elke gsm met internetfunctie?

Teun Hocks is een fotograaf die zichzelf in allerlei situaties neerzet (omdat hij zichzelf meestal bij de hand heeft). Zijn beelden zijn prachtig vervreemdend en doen soms een beetje aan Magritte denken.
Meer info op www.teunhocks.nl

Alexander zei

Jan Paul, help!

Wat betekent het dat de Nederlandse economie krimpt met 3,5 procent? Ik snap dat niet zo goed en Dirk Habraken evenmin.

ted zei

Miebeth heeft bij mij gesolliciteerd, maar ik kon niet voldoen aan haar salariseisen. Toen ik zei dat ik haar niet in dienst kon nemen wou ze een gouden handruk.

Marjolijn zei

Miebeth heeft mijn naam ingepikt en nu lijkt het alsof ik opeens op het blog van Jan Paul schrijf. Maar zo opdringerig ben ik helemaal niet!

bibi zei

Ik kreeg een sms van Miebeth dat ze op weg is naar Kirgizie. Ze is al bij Venlo (volgens mij is dat de verkeerde kant op).

Jan Paul zei

Miebeth schijnt ook nog vuurgevaarlijk te zijn.

Alexander, overmorgen een uitgebreide uitleg over het bespottelijke economische jargon, dat eigenlijk verboden moet worden.

Ionica zei

Wat een goede uitleg, ik verheug me op de rest van de reeks! Ga je ook tips geven voor wat we zelf moeten doen? Moeten we bijvoorbeeld vast houdbare producten hamsteren voor als er straks niets meer in de schappen ligt? Moeten we leren houtbewerken of kippenslachten voor als er straks geen vraag meer is naar kinderboekenschrijvers en wiskundigen?

Jeska zei

Ik heb om 11 uur vandaag een afspraak met Miebeth.
Ze wil een illustratie hebben die ik ooit van haar maakte.
‘Sporen wissen’ fluisterde ze geloof ik.

@Jan Paul.
Ongelooflijk, internetten via de gsm.
Ik heb net een nieuwe en ik kan, echt waar, een mini toetsenbordje uitschuiven. Exact zo’n toetsenbord als dat van een PC. Sms-en is een makkie en ik kan bestanden bijwerken, gewoon op mijn mobieltje. Wiplala kan de was doen.