donderdag, februari 19, 2009

Jan Paul over de economische crisis (3)



We gaan even terug naar het afgelopen najaar. De ene dag maakte de beurs een vrije val, de volgende dag kelderde hij, weer een dag later stortte hij in, de dag daarna ging hij volledig onderuit en zo ging dat weken achter elkaar door.

Maar...

...als iets is ingestort, moet het dan niet eerst opgebouwd worden voordat het opnieuw kan instorten? Kaartenhuizen en gebouwen wel. Beurzen niet. Een parachutist kan ook maar even een vrije val maken. De AEX kan dat weken achter elkaar. Kortom, de media houden wel van stevige taal als het om de economie gaat. Jan Kuitenbrouwer schreef er een geweldige column over.

Goed nieuws is geen nieuws. Slecht nieuws wel. Een bericht als 'General Motors sluit fabriek in Detroit, 20.000 mensen verliezen hun baan' haalt de krant wel. Het openen van een nieuwe fabriek niet. De kredietcrisis beheerst de media tot en met. Recessie is nieuws. Het feit dat de economie jarenlang ongekend floreerde was niet interesant. Het gevolg? We hebben het idee dat het veel slechter gaat dan dat het werkelijk gaat. En dát is slecht voor de economie.

Makelaarskantoren gaan failliet omdat niemand nu een huis durft te kopen. Raar. Want huizen zijn nu juist veel voordeliger dan anders. Het is een perfecte tijd om te kopen. Vérkopen is nu juist lastig. De afgelopen jaren was het precies andersom. De huizen waren peperduur, maar dat weerhield niemand om ze toch te kopen. Wie toen kocht zit met een hoge hypotheek, wie nu koopt betaalt veel minder. Maar waarom koopt niemand dan nu een huis? Omdat we bang gemaakt worden door de media.

Ook zo'n leuk cliché over de huidige crisis in de media: 'dit keer is het heel anders. Het is heel onvoorspelbaar.' Nogal wiedes. Elke recessie is anders. En de economie is nooit voorspelbaar. Wie hem wel kan voorspellen wordt meteen multimiljonair.

(wordt vervolgd)

12 opmerkingen:

Jan Paul zei

Oh ja Ingrid, ik heb de afbeelding deze keer gevonden door op 'economic depression' te googelen.

ted zei

Wat mij ergert is dat die crisis helemaal niet leidt tot slagvaardigheid of eensgezindheid. Iedereen gaat gewoon door met een oplossing aan te dragen die in het eigen straatje past. Dat leidt er dan toe dat de crisis zich uit zichzelf moet oplossen, want een verandering van koers zit er niet in. Nou ja, alle oplossingen komen natuurlijk in essentie op hetzelfde neer: wat er ook moet gebeuren, de gewone mensen - belastingbetalers - betalen de prijs. Maar die boodschap bekt niet lekker.

Miebeth rules zei

Kijk, het is natuurlijk heel goed uitgelegd, zelf had ik het iets wetenschappelijker aangepakt, maar goed ik heb niets meer te vertellen hier. Daarom: http://miebethrules.blogspot.com/

Ingrid zei

Dank je voor de toelichting, Jan Paul (ook over hoe je op afbeeldingen zoekt. Al was ik vooral benieuwd waar je gìsteren op googelde).

Ik ben het roerend met je eens dat de slechte berichtgeving (bewust dubbelzinnig bedoeld) het erger maakt. Ik las ergens dat ze bij de BBC een hele tijd het woord recessie niet mochten noemen omdat dat ervoor zorgt dat het erger wordt.

Ik kijk geen nieuws meer. Ik ga wel winkelen. Veel beter voor je humeur. En uiteindelijk voor ieders portemonnee. Of kledingkast.

Ingrid zei

Miebeth, hopelijk lees je dit vanuit Kirgizië: ik wil graag een reactie op je mooie nieuwe blog plaatsen, kan dit ook zonder account? Het wil mij tot nu toe nog niet lukken.

Miebeth rules zei

Dag Ingrid,
Ik denk dat het nu in orde is, hoor

Jan Paul zei

Ik googelde toen op 'mortgage' Ingrid.

Ingrid zei

Aha!
Vond het interessant om te weten hoe je googelt. Dank!

Googelen schijnt trouwens voor CO2-uitstoot te zorgen. Gelukkig heb ik groene stroom.

Anoniem zei

jippie miebeth heeft een eigen blog! wilde eigenlijk bij jouw reageren, maar dat mislukte bij de woordverificatie. kreeg een vraagteken waar de code hadden moeten staan.

Anoniem zei

uuuh, 'jou' bedoel ik.

nu blijf ik zeker anoniem, lol!

ted zei

Wat zou er eigenlijk gebeuren als je gewoon helemaal niks doet en laat gebeuren wat er gebeurt?

Jan Paul zei

Die vraag komt morgen aan bod!