donderdag, februari 05, 2009

Gelukkig hebben we de foto's nog...

Een onderzoeksteam is vorige week teruggekeerd uit het regenwoud van Colombia, waar het tien nieuwe diersoorten heeft ontdekt. Bijvoorbeeld deze oranjepotige harlekijnkikker.



Ook hebben ze drie nieuwe kikkersoorten ontdekt waarvan de huid zo dun is dat je er doorheen kunt kijken en alle organen ziet. Zo'n 'glazen' kikker ziet er zo uit:



Bovendien hebben ze dieren gevonden waarvan het bestaan al bekend was, maar waarvan het toch wel fijn was om er weer eens een levend aan te treffen. Zoals deze spinnenaap, waarvan het koppie wel iets wegheeft van een tarantella:

9 opmerkingen:

Edward zei

Dank je wel, dank je wel, ik had ze nog niet eerder op plaatje gezien. Hééél mooi.

Jan Paul zei

U vraagt, wij draaien.

Marjolijn zei

Die 'glazen' kikker! Mooi, maar het ziet er ook huiveringwekkend kwetsbaar uit.

Jan Paul zei

Wellicht schrikt het Amazone-ooievaars die niet van orgaanvlees houden af.

Ionica zei

Zouden ze ook doorzichtig blijven als je ze kookt?

Jan Paul zei

Ja! Dat hoeven we zeker niet proefondervindelijk vast te stellen. De beestjes zijn doorzichtig omdat hun huid zo dun is. Die wordt niet dikker als je hem kookt. Niemand hoeft het - ik herhaal het nog maar een keer - uit te proberen.

Ionica zei

Ah, natuurlijk. Ik wil even benadrukken dat ik nooit kikkers kook. De kikker op de foto deed me alleen aan een terrine denken.

Jan Paul zei

Ik heb het ook regelmatig over kokende kikkers zonder het zelf uit te voeren.

Het schijnt namelijk dat een kikker niet uit een pan water springt als je je langzaam aan de kook brengt. Gooi je een kikker daarentegen in heet water, dan springt hij er meteen uit.

Dat is een metafoor bij heel veel situaties van toepassing is. Loverboys gebruiken de techniek bijvoorbeeld.

Maarten zei

De daar afgebeelde kikker komt niet uit Colombia, maar van de Antillen. Zie je zo: bolletjesslikker.