zaterdag, januari 10, 2009

Roosbeef (door Alexander)

‘Ik ben onder invloed,’ kreunzingt Roos. ‘Van jou.’ En verliefdheid doet rare dingen met een meisje: ‘Ik vind de gekste dingen mooi. Zelfs Bløf, die brak bij mij een snaar.’ En als hij de verkering een nummer later uitgemaakt heeft, aarzelzingt ze: ‘Speel je Koehandel met een ander?’ Ze houdt zichzelf voor: ‘Ik ben mijn oog op jou verloren.’

De teksten van Roosbeef, op het album Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten, hebben een poëtisch kinkje in de kabel. Het is de onbewuste poëzie van een dichter die zichzelf nog moet uitvinden. Haar langgerekte, lijzige stem sleurt je naar de woorden toe – de onbetwiste hoofdattractie van de band Roosbeef is de zang van Roos Rebergen. De muzikanten kun je niet wegdenken, maar het is toch vooral háár album, met haar gedachten, die ze even achteloos uit haar mond laat lopen als ze ze op papier kwakte.

‘Boerderij’ moet een van de eerste liedjes zijn die ze maakte, zo autobiografisch en ‘echt’ is het, over de sloop van de kraakboerderij waar ze opgroeide: ‘’t Is op, ’t is rond, ’t wordt plat. Gemeente Duiven, zet ‘m op, gebruik je lasbril en een schop.’ Met alleen een gitaarpingeltje en moegestreden gezongen, de tekst is wel cynisch, maar ondertussen slikt ze haar verdriet weg. Geluk is niet eeuwig, is de terugkerende teneur op de cd.

Als ze alleen over de boerderij en de dieren daar gezongen had, was het een lief liedje geweest. Maar de wereld kwam het leven binnen en omrandde alles melancholisch zwart. En dat maakt dit debuutalbum van Roosbeef echt sterk. Haar hele artistieke ontwikkeling-tot-nu-toe is erin te lezen. Want vanuit haar naïviteit kan ze ook treffend maatschappijbespiegelen. Over naïeve meisjes om haar heen: ‘Haar mobiel heeft het net uitgemaakt. En ze huilt, ja, ze huilt niet om hem maar ze huilt.’ Over naïeve militairen, in telegramstijl: ‘Jongen gaat het leger in. Gratis rijbewijs. Hij vindt groen een mooie kleur.’

Niet kritisch, maar wel kritiserend. Als je de muziek van Roosbeef al voelt, dan is het omdat het jeukt als een muggenbult, niet omdat het klopt als een blauwe plek. Roosbeef pakt je in met haar kleine liedjes, die toch raken aan een grote wereld. Ik ben onder invloed.

3 opmerkingen:

Jan Paul zei

Ik vind Dorine Wiersma grappig. Net een ander genre dan dit, maar erg leuk: http://in.youtube.com/watch?v=ks4Bdn34OkE

Ionica zei

Ik vind Dorine en Roosbeef allebei tof, maar eigenlijk hoor ik liever mannen zingen. Ik vraag me trouwens af of Dorine haar Heleen-lied ooit nog kan overtreffen.

jacker zei

You these things, I have read twice, for me, this is a relatively rare phenomenon!
handmade jewelry