woensdag, januari 21, 2009

Geboortegolf


Op het feestje bij onze Amerikaanse buren kwamen we een heleboel interessante dingen te weten. Zo vroegen we ons af waar de autocue van Obama toch stond. Je zag hem nergens lezen. Maar het kon ook niet dat hij die hele speech uit zijn hoofd deed. Hij ging nota bene bij de tweede regel van de eed al de mist in... Het bleek dat de tekst op drie plaatsen op een glazen wand voor hem werd geprojecteerd. Links, rechts en recht vooruit. Welke kant hij ook op keek, overal zag hij zijn tekst. Hij wel, en iedereen die achter hem stond ook, maar de rest van de wereld niet. Maar een ander weetje was nog veel leuker.

De euforie van deze verkiezing was vergelijkbaar met die van John F. Kennedy. Toen Kennedy op 4 november 1960 verkozen werd brak er een enorm feest los in de VS. Een van de gevolgen van dat feest was een geboortegolf negen maanden later. Dus rond 4 augustus 1961. Ik ken al twee mensen die exact op die dag geboren zijn: onze buurman Karl, die het feest organiseerde en ene Barack Hussein Obama.

De kans is dus best aanwezig dat er op 4 augustus 2009 weer een geboortegolf is in Amerika. Maar rond 20 oktober zou ook nog kunnen!

10 opmerkingen:

ted zei

Ik dacht dat hij een oortje in had.

bibi zei

En wat zullen de astrologen over dit gesternte zeggen?

Koko Kraayenbrink zei

Als je je soms afvraagt hoe het komt dat het bezoekersaantal zo gestegen is, dan kan ik je vertellen dat dat mijn schuld is. Ik ben een analyse aan het maken van jou en het boek Kinderen van Amsterdam. Dit om de cursus "beoordelen van Kinderboeken" af te ronden. Het was geen straf om met jou bezig te zijn... Elke keer werd ik geraakt door de stukjes die je schreef. Ook mijn twee oudste kinderen (8 en 9) vonden je boeken erg interessant. Door het boek "speuren naar sporen" kwam mijn zoon bijna te laat op school!
Je schrijft eerlijk en met humor, laten dat nou twee kenmerken van mij zijn! Zo moest ik net erg om mezelf lachen toen ik Johannes van Dam opzocht op wikipedia. Ik meende dat het Johannes van Damme was, maar, oei, dat was wel even iemand anders...
De blog waarin je het nieuwe boek van Mees aanprijst, vond ik erg grappig. Je had me wel tuk. Erg vernieuwend, dacht ik. (en vernieuwend is goed, volgens mijn cursus) Maar het was gewoon een goede grap, Mees aan de drugs, geweldig.
Op school (waar ik als juf en leescoördinator werk) zal ik je boeken zeker nog eens aanprijzen! Ik verheug me op het kinderboekenweekgeschenk!

Vr. gr. Koko Kraayenbrink

Jan Paul zei

Kijk, dat is nou leuk om te lezen, Koko.

Ionica zei

Harm Edens en Erik van Muiswinkel zijn trouwens ook op 4 augustus 1961 geboren. Zouden hun ouders ook de benoeming van Kennedy gevierd hebben?

Jan Paul zei

Het zou maar zo kunnen...

Stefan zei

Dan hadden mijn vriendin en ik gisteravond moeten...
Verdorie! Kans gemist!
Waarom verscheen dat stukje ook pas vandaag?

Ingrid zei

Was het zo'n wild feest dan, Jan Paul? ;-)

Jan Paul zei

Ik denk niet dat het aantal aanwezigen op ons feestje van statistisch belang is, Ingrid. Maar ik denk dat er aan de andere kant van de Oceaan wat meer is gebeurd!

sticker zei

chouman
cuoman
shuaiman
neiwomen
kelp2486