maandag, januari 26, 2009

De doop van Helgi Hóseason



De afgelopen twee weken was ik in Reykjavík en daar werd dag in dag uit geprotesteerd tegen de economische chaos. Mensen sloegen op potten pannen en stonden uren voor het Althingi, het parlementsgebouw. Het ging er bijna de hele tijd gedisciplineerd en vreedzaam aan toe en daar was ik erg van onder de indruk. Maar een aantal keren liep het toch uit de hand en dát haalde natuurlijk de buitenlandse pers. Er werd dan vermeld dat demonstranten met stenen en yoghurt gooiden. Hoezo yoghurt? Geen enkele journalist wilde dat weten. Ik wel.
Om te beginnen: het was geen yoghurt maar skyr. Als ik op IJsland ben eet ik dat iedere dag. Het is godsgruwelijk lekker en lijkt nog het meest op kwark.
Maar waarom gooien demonstranten met skyr?
Dan kom je terecht bij Helgi Hóseason. Deze hoogbejaarde man (1919) is de beroepsdemonstrant van IJsland. Jarenlang stond hij met zijn protestborden op de hoek van de straat.
Voor een paar geweldige Helgifoto's kijk hier:
http://flickr.com/search/?q=Helgi%20H%C3%B3season&w=all&s=int
Helgi was tegen onrecht en het grootste onrecht was de kerk. Punt uit. Hij werd als kind gedoopt en daar wilde hij van af. Nu kun je je wel als kerklid laten uitschrijven, maar een doop ongedaan maken is onmogelijk. Helgi legde zich daar niet bij neer. Een van zijn favoriete protestborden stelde een brandende kerk voor.
Uiteindelijk werd het Helgi te veel. In 1972 gooide hij een emmer skyr leeg over de bisschop van IJsland, de president en een heel stel politici. Daarmee werd hij beroemd. (Om het ingewikkeld te maken: er is ook een oud gezegde over skyr gooien en Helgi greep daar waarschijnlijk op terug.) Sinds kort is het skyr gooien weer in opmars en ieder protest dat daar mee gepaard gaat is tegelijk een hommage aan Helgi Hóseason. (Die, dat moet ook gezegd worden, later met teer en anti-roest ging gooien. Van een doop kom je nooit meer af.)
gepost door Marjolijn

15 opmerkingen:

Edward zei

Dank je wel, Marjolijn. Erg mooi verhaal. Ik ben benieuwd naar meer verhalen uit IJsland!

Jan Paul zei

Ik heb me zojuist gedoucht met Fa shower cream met 50% gratis extra yoghurt 'for a healthy soft skin-feeling.' Best een succes. Fa Antiroest klinkt me niet zo aanlokkelijk in de oren. Maar dan zullen ze het 'verrijken met antioxidanten.' Dat is ook antiroest en klinkt meteen een stuk beter.

Marjolijn zei

@ Edward:Ik heb nog meer, hoor. Bijvoorbeeld een muziekwinkel vol eigenwijze cd's in Reykjavík die zo bijzonder is dat ik er altijd even heen moet. Maar ik wil het blog van jan Paul niet misbruiken. Of wel?

Marjolijn zei

Sorry. Jan Paul met een hoofdletter. Het was niet kleinerend bedoeld.

Edward zei

Marjolijn, toch lees ik dat verhaal ook graag - of hoor. Weet je wat, ik kom naar Reykjavík. Nu.

Alexander zei

Misbruiken? Jan Paul moest zo nodig op vakantie. Dan noem ik het vertellen van geweldige verhalen zoals deze geen misbruik!

Ingrid zei

Ja Marjolijn, vooral doen! Graag!
Meer posts! Over IJsland, of over wat dan ook.
Ionica juich ik eveneens van harte toe. (Ze geeft natuurlijk eigenlijk al zelf antwoord op haar P.S.-vraag met zo'n leuk stuk!)

Trouwens, Alexander, waar blijft dat filmlijstje dat we van jou tegoed hadden nou?

Jan Paul, veel plezier daar! Wat doe je zoal de hele dag (behalve douchen)? Snowboarden?

Marjolijn zei

@ Edward: Maar ik ben weer in Nederland sinds gisteren!
@Alexander & Ingrid: Ik doe er gráág nog een paar de komende week.
@Jan Paul: Doe je voorzichtig? Het blijft uitkijken met douchen.

ted zei

Er is nu reclame op tv voor keelpastilles op basis van IJslands mos. Dat klinkt net zo werkzaam als Fa Aftersun met Arubaans zand.

Jan Paul zei

Hier in Oostenrijk adverteren ze met mormeltierenzalf. Wie wil er nu een vermalen bergmarmot op z'n gezicht smeren?

Ionica zei

Die foto's van Helgi Hóseason zijn echt prachtig! En het verhaal zelf ook! Ik stem dus voor meer verhalen over IJsland.

Ingrid zei

Ted, die keelpastilles zijn lekker en werken echt! Als ik wakker lig van kriebelhoest, plak ik twee pastilles tegen mijn verhemelte en slaap bijna de hele nacht geruisloos door. Doordat ze zo kleven, kunnen ze ook niet per ongeluk je keelgat in glibberen zoals andere (gladde) pastilles (dat idee is zo eng dat je daar weer van wakker zou liggen).

Ben wel met je eens dat Isla Moos anders had mogen heten. De naam heeft mij er jaren van weerhouden om het product te kopen.

Ingrid zei

Jan Paul, wat doet die mormeltierenzalf dan?

Alexander zei

Hoe spreek je skyr eigenlijk uit, Marjolijn? Skier? (Het is dat het trema op de e ontbreekt, maar het blijft wonderlijk toevallig, gezien Jan Pauls huidige activiteiten.)

M zei

@ Alexander: Ja, zo ongeveer. Iets tussen i en ie in.