dinsdag, december 16, 2008

Trondheim dag 1


Trondheim is mooi! We kwamen aan in de (nog net) besneeuwde stad en het zag er prachtig uit. Omdat je zo noordelijk zit heb je er urenlang een ondergaande zon. En dat zorgt natuurlijk voor het mooiste licht, zeker op de besneeuwde hellingen die je door alle doorkijkjes vanuit de stad ziet. Alleen krijg je vanaf drie uur wel te maken met de nep-jetlag: omdat het al donker is lijkt het dan al half zes.

Vandaag gaan we vanuit de trein een fjord bestuderen en reizen we naar een stadje honderd kilometer noordelijker. Morgen gaan we naar Røros, een oud pittoresk mijnstadje dat zelfs op de Unesco-erfgoedlijst staat. Het moet dus mooier zijn dan de grachtengordel van Amsterdam.

5 opmerkingen:

ted zei

Gaan jullie ook nog skiën of alleen maar sloffen door de sneeuw?

Jan Paul zei

Nee, we gaan niet skiën. Dat ga ik eind januari doen.

Ingrid zei

Veel plezier daar! Het ziet er prachtig uit.
Het licht lijkt me erg bijzonder, mooi die lage zon die alles roze kleurt.
Ik las (via de link over Trondheim)dat bij de zomerzonnewende de zon pas ondergaat om 23.40 uur en opkomt om 03.00 uur. Dan schemert het dus en wordt het niet echt donker.
Jullie zullen 100 km. noordelijker wel merken dat de zon nog minder tevoorschijn komt, of niet?
En is het erg koud, daar?

Ted zei

Ik was in juni op de Lofoten, en die zijn nog een stuk noordelijker, Ingrid. Daar ging de zon niet onder - hij bleef net boven de horizon hangen en ging toen weer naar boven. Alles kreeg daardoor een oranjeachtige gloed. Aan zee, bedoel ik, want als je tussen de bergen in staat, is de zon er natuurlijk achter verdwenen, maar het ziet er midden in de nacht uit alsof het overdag is. Ik zou er nu niet zo graag zijn, want op dit moment is het er behoorlijk donker de hele tijd. En steenkoud!

Ingrid zei

Lijkt me geweldig om eens mee te maken, Ted! De middernachtzon dan. De hele dag donker lijkt me toch minder. Ik vind het hier donker genoeg.

Overigens zijn er twee films over het gebied rond de poolcirkel die ik jullie (voor wie dat leuk vindt) kan aanraden:
Insomnia (regie Christopher Nolan) met Al Pacino en Los amantes del círculo polar van Julio Medem.