donderdag, december 25, 2008

DOWNSIJZ-LIJZJES (de cd-topdrie eh... topvijf van Edward)

Voor iemand die toptienen gewend is, is het downsizen naar topdrieën nogal hachelijk. Vandaar dat ik de terecht strenge Jan Paul een compromis heb opgedrongen: topvijven. Hier komt de eerste.

CD’S

5. The Last Shadow Puppets – THE AGE OF UNDERSTATEMENT

Een hobby-project van de twee bevriende voormannen van The Rascals en The Arctic Monkeys. Alle songs zijn goed, maar de titelsong is toch wel het meest fantastisch. Ook het concert in Paradiso (november) was prima, en opnieuw de fijnste electriciteit bij ‘The age of understatement’ zelf.

4. Odd Nordstoga – PILEGRIM

In december, nog maar net geleden, waren Bibi, Jan Paul en ik in Trondheim. Daar staat de Nidaroskerk, een pelgrimskathedraal. Odd Nordstoga (zelf Trondheimer) maakte een cd over pelgrims en pelgrimages. Eigenzinnige rootsmuziek op tekst van twee vooraanstaande dichters, opgenomen in... de Nidarosstudio.



3. Serge Lama – L’AGE D’HORIZONS

Al sinds mijn zestiende houd ik van Serge Lama. Al actief sinds de zestiger jaren, en nu, in zijn eigen zestiger jaren, weer een zeer geslaagde nieuwe cd. Met liedjes over triest ouder worden, over je onmogelijke man toch trouw blijven, over een triootje met twee dames van veertig, over de knapenliefde van Socrates en over seksspeeltjes. Veelzijdig en indrukwekkend.

2. Peter Jöback – MANNISKOR SOM DU OG JAG

De Zweedse musicalster, van wiens overig werk ik niet echt houd, maakte met deze cd een geweldig persoonlijke liedjesverzameling, die me steeds weer raakte, nadat ik deze zomer ‘m per ongeluk kocht. Dit werk is het bewijs dat ‘lekkere’ melodieën samen kunnen gaan met uitstekende teksten. Over rondlopen in Stockholm en droevig worden omdat alles zo mooi is, over twijfelen om mee te gaan met een een-nachts-vlam, maar toch naar je partner terugkeren. En met zinnen als: Iedereen zei: De stad is van jullie, jullie zijn de lucht, wij zijn de longen. Maar nu is de stad stil, en mijn telefoon ook. In het nummer dat je voor me opgeschreven had, heb je waarschijnlijk een foutje gemaakt. En intussen hebben al mijn vrienden nieuwe vrienden. Van een nog mooier soort, met duurdere schoenen ook. Ze vragen trouwens niet meer naar jou. Ik ben de enige die nog aan je denkt – sinds jij bent weggerend.

Jason Mraz – WE SING, WE DANCE, WE STEAL THINGS

Het mooiste concert (september) én de mooiste cd was dit jaar van Jason Mraz. Alle nummers bevallen me – om verschillende redenen. Soms zijn ze vrolijk, niemendallerig (‘Butterfly’), maar het best op dreef is Mraz in de ballades. ‘Beautiful mess’, ‘Details in the fabric’, en vooral in het onbetwist beste lied van 2008: ‘Love for a child’.
Daarin kijkt Mraz terug op zijn vrije opvoeding door vroeg gescheiden ouders. Heus, zegt hij, alles was goed, hoor, waar klaag ik eigenlijk over, maar: What about taking this cup and filling it up with a little bit more of innocence? I haven’t had enough. It’s probably because when you’re young it’s okay to be easily ignored.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Edward,
Erg inspirerend! Ik denk dat ik op zijn minst Serge Lama ga opzoeken, althans, zijn album.
Dank!
Marijn

Henderika zei

Dag Edward, ik heb genoten van het jeugd dictee. `k Kwam er toevallig achter dat jij het geschreven had. Alle goeds voor het komende jaar en graag eens tot ziens! Liefs Henderika (Rita, de moeder van JP)

edward zei

Marijn, ik hoop dat je Lama mooi zult vinden!
Rita: voor jullie ook de allermooiste wensen, en zéker graag tot weerziens!

fashion jewelry zei

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,

alerts zei

It seems different countries, different cultures, we really can decide things in the same understanding of the difference!
nike shoes