maandag, december 29, 2008

De topdrie van Ionica Smeets: boeken met wiskunde

Omdat je zo enthousiast bent over de eindejaarslijstjes, heb ik speciaal voor jou een top drie gemaakt van de leukste boeken met wiskunde die ik in 2008 (her)las. Sommige boeken zijn al wat ouder, maar een kniesoor die daarop let zolang het een keurig lijstje van drie boeken is - want ik zag dat je nogal streng bent op de drie in top drie.

3. John Green - An abundance of Katherines (vertaald als 19 keer Katherine).

John Green is een van mijn favoriete jeugdboekenschrijvers, vooral omdat hij altijd van die fijne personages opvoert. Colin, de hoofdpersoon van An abundance of Katherines is een wonderkind dat zijn beste tijd heeft gehad. Zijn hobby's zijn wiskunde en anagrammen. Colin is al negentien keer verliefd geworden op een meisje dat Katherine heet (niet steeds hetzelfde meisje) en is ook negentien keer gedumpt door een meisje dat Katherine heet. Tijdens een heuse roadtrip werkt hij aan een formule die voorspelt wie wanneer wie zal dumpen in een relatie. Hij hoopt hiermee indruk te maken op Katherine nummer 18 waarop hij nog steeds verliefd is... Wiskundige Daniel Biss, een jeugdvriend van Green, bedacht de liefdesformule en legt in een appendix de zin en onzin daarvan uit. Prachtig!

(Hier zie je mij het boek lezen)



2. Mark Haddon - The curious incident of the dog in the night-time (vertaald als Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht)

'Natuurlijk is dit een geweldig boek,' roepen alle literatuurkenners nu in koor. Maar herinneren jullie je nog iets van de mooie wiskunde die erin staat? Voor wie de afgelopen jaren onder een steen zat: in dit boek gaat de 15-jarige Christopher op zoek naar de moordenaar van de hond van buren. Hoe minder je over het boek weet, hoe leuker het eigenlijk is om te lezen. Dus zeg ik verder niet te veel. Behalve dan dat Christopher heel erg van wiskunde houdt en dat hij prachtig uitlegt hoe je priemgetallen kunt vinden of hoe je het beroemde driedeurenprobleem oplost.



1. Marcus du Sautoy - Finding Moonshine (een vertaling verschijnt in 2009)

Eigenlijk lees ik bijna nooit non-fictieboeken over wiskunde voor mijn plezier. Maar als ze door Marcus du Sautoy zijn geschreven wel. Wiskundige Du Sautoy vertelt in een persoonlijk dagboek hoe hij werkt en beschrijft tegelijk de wiskundige zoektocht naar symmetrie. Het mooiste vind ik de stukken waarin hij beschrijft hoe hij denkt en hoe de mensen om hem heen daarop reageren. Hoe hij bijvoorbeeld in een museum helemaal losgaat met een kansberekening voor een stel dobbelstenen uit de oudheid, waarna zijn zoontje hem er fijntjes op wijst dat de dobbelstenen anders werken dan hij dacht. En dat Du Sautoy dan even moppert dat zijn hypothetische dobbelstenen veel interessanter zijn. Stiekem ben ik beetje jaloers op Du Sautoy, kon ik maar zo aanstekelijk schrijven als hij.



Groet!

Wiskundemeisje Ionica
(www.wiskundemeisjes.nl)

8 opmerkingen:

Jan Paul zei

Leuke topdrie en geweldige site: wiskundemeisjes.nl!

Anoniem zei

Hoi Ionica,
Ik ben het helemaal eens met je mening over Haddon's boek. Ik heb helemaal niets met Wiskunde (laten vallen zodra, en toen het nog kon).
Wie overigens helemaal niets met Wiskunde heeft, is Mariah Carey . Zij noemde haar nieuwste album: E=MC2 en legde dat uit als: Emancipation=MariahCarey times 2.

Wiskundige David Leslie zegt: "Het cijfer twee wil zeggen 'kwadraat', niet 'maal'. Eigenlijk zegt ze dus: Emancipatie = Mariah Carey Carey."

Groet, Marijn

Edward zei

Ionica,

wat een mooie topdrie - en wat leuk, jullie site!
Zijn er ook Nederlandse (jeugd)boeken met wiskunde?

Ionica zei

@ Marijn: Wat grappig van Mariah Carey!

@ Edward: Er zijn er een paar: bijvoorbeeld Het mysterie van Pythagoras (Jan Helmer) voor jongeren of De wilde getallen (Philibert Schogt) voor volwassenen. Maar die boeken zijn jammer genoeg veel minder goed dan die van Haddon of Green. Als een van de hier rondhangende schrijvers ooit een mooi boek met wat wiskunde erin wil maken, dan houd ik me aanbevolen voor het verzinnen van formules...

bibi zei

Hoi Ionica, dan moet je niet bij mij zijn. Van getallen word ik agressief. Zelfs van 'De Telduivel' van H.M. Enzensberger kreeg ik de zenuwen. Dat komt omdat ik alles wil begrijpen en wanneer ik het dus niet begrijp gaat mijn bloed als een bezetene tekeer. Alsof het een opgevoerd scootertje is dat in filetijd zonder te remmen tussen de stilstaande auto's door raast. Die auto's staan natuurlijk hartstikke in de weg en dan gaan er ook nog eens van die idioten hun deuren open doen om een luchtje te scheppen en dan kom ik eraan snap je, zonder rem. Dat wordt een ravage verzeker ik je.

Lena zei

Beetje laat, maar alsnog: (fijn dat ik niet de enige ben die wiskunde maar niets vindt...:-)): ik vond Haddons boek heel erg goed. Het is geloof ik het enige boek waarvan ik twee versies heb (wel in Nederlandse vertaling): een blauwe kinderversie en een rode niet gecensureerde): de wiskunde daarin ben ik dus compleet vergeten, en sommige stukjes daarvan sloeg ik gewoon over. En toch bleef het verder een boeiend boek! Hoera!;)

jordan shoes zei

can u leave ur phone number to me???

sticker zei

cheap handbags
evening handbag
handbags online
ladies handbag
luxury handbag