woensdag, december 31, 2008

De boekentopdinges van Bibi

Omdat je nooit weet wat je op de laatste nipper nog onder ogen krijgt komt mijn lijstje laat. Ik lees ook eerder verschenen boeken, dus betreft mijn lijstje ook oudjes. Er staan er tien op in drie verschillende genres:

Poëzie

Op 1. Rodaan Al Galidi – De laatste slaaf (2008)

Ik heb het nog niet uit, maar denk toch dat dit mijn nummer één is boven Alexis de Roode – Stad en Land (2008)


Non-fictie

Op 3. De kleine keizer- Martin Bril (2008)

Op afstand genieten van andermans passie, dat is nog eens leuk.
Op 2. Pigeons– Andrew Blechman (2007)
Alles maar dan ook alles over duiven
Op 1. Elisabeth de Flines
Machiel Bosman (2008) Zo hoor je een waargebeurd verhaal op te schrijven. Daar ga ik van leren.



Fictie

Op 6. In een handpalm – K. Michel (2008)

Wat hij kan, kan niemand: van iedere kleine gebeurtenis een universum maken.
Op 5. Koetsier Herfst – Charlotte Mutsaers (2008)
Ze staat voor iets, ze draagt iets over. Nooit eet ik meer kreeft. Ik hou ook van haar vrije taalgebruik. Schaamteloos soms. Gelukkig durft zij dat.
Op 4. Persepolis – Marjane Satrapi (2005)
Mijn eerste Graphic Novel, en ik vond hem fantastisch.
Op 3. Stilte – Alice Munro (2005)
Een ontdekking. Ik hou niet van korte verhalen, maar sinds Alice Munro wel.
Op 2. Verontwaardiging – Philip Roth (2008)
Zijn taal, kaal als baksteen, komt niet alleen via je ogen binnen, maar via elke porie.
En dan op 1. Stiltewoorden (1939)- Dalton Trumbo.



En wat mij betreft de hele serie die uitgeverij Dulce et Decorum dit jaar is gestart. Prachtige boeken met verhalen over soldaten vanuit de loopgraaf. In Stiltewoorden is soldaat Joe Bonham aan het woord. Nou aan het woord. We lezen zijn gedachten want hij kan niet meer aan het woord zijn: zijn benen, zijn armen, zijn mond, ogen en oren zijn aan flarden geschoten. Hij is een levende dode, of een dode levende, dat weet hij zelf ook niet meer. Uit alle macht probeert hij met zijn verpleegsters te communiceren. Wie dit boek leest zal rillen, zal huiveren, zal huilen, wetende dat er mannen waren als Joe Bonham. De Engelse titel luidt: ‘Johnny got his gun’. Die klinkt beter dan het afwachtende ‘Stiltewoorden’. Dit boek is een schreeuw, een schreeuw in het duister en voor je het weet lig je zelf naast Joe in dat kale ziekenhuisbed in Noord-Frankrijk te bonken met je verminkte kop. Want alleen zo kan Joe praten. Dit boek geef je alleen cadeau aan iemand die tegen een stootje kan.

3 opmerkingen:

Edward zei

Dat ik niet reageerde op dit lijstje wil niet zeggen dat ik het niet hartje! Ik hartje het wel! Dank je wel!

bibi zei

Ik kon niet kiezen, vandaar zo lang. 2008 was voor mij geen uitzonderlijk groot leesjaar, ik hoop in 2009 veel meer te gaan lezen.

superior zei

louis vuitton speedy
louis vuitton wallet
louis vuitton purses