donderdag, december 11, 2008

Dagje Maastricht

Gisteren voelde ik me heel even Martin Brozius toen ik met drie Maastrichtse basisscholen een variant op Ren je Rot presenteerde in de bibliotheek. De kinderen zaten verkleed (elke school had zijn eigen kleur, geel, groen of rood) en met spandoeken op de tribune en maakten zo'n lawaai dat het bibliotheekpersoneel nu nog migraine heeft. Ze noemden zichzelf telkens 'Sjengen' of 'supersjengen,' terwijl de andere scholen werden uitgemaakt voor 'boeren.'

De vragen gingen over Kinderen van Amsterdam en Kinderen van Nederland. Sommige kinderen hadden zich zo goed voorbereid dat ze alle vragen waarvan het antwoord in de boeken te vinden was goed hadden. Gelukkig had ik ook nog vragen waarvan het antwoord gegokt moest worden.

Daarna ging ik signeren in Kinderboekwinkel de Boekenwurm, en daar was een vrouw die vrij had genomen van haar werk om mij een zelfgemaakte collage te geven die ze geïnspireerd had op de kinderen uit de twee boeken. Heel bijzonder. Ze doet dit soort dingen regelmatig, onder andere voor Siep Posthuma. Radio Limburg kwam ook nog langs. Dat was de zes uur reistijd alles bij elkaar meer dan waard.

7 opmerkingen:

Igor zei

Ik kan me dat voorstellen, Jan Paul. Ik zag Martin Brozius vorige week weer eens voorbijkomen op tv (ik geloof bij DWDD) en het was erg aanstekelijk.

Anoniem zei

had even gemeld dat je naar maastricht ging! ik had graag een gesigneerd boek gewild.

@igor: klopt het dat jij ook eens bij dwdd zat?

s.

Jan Paul zei

Nou ja, zo goed als Martin Brozius het deed kan ik het natuurlijk niet.

Wie de hyvespagina niet informatief genoeg vindt kan linksboven in de zoekfunctie van dit blog 'brozius' intoetsen. Daar staat de eerste aflevering van de rubriek 'De ster uit het verleden,' over de oude televisieheld.

Staat s. voor Sjeng?

Gina zei

ah. had ik het maar geweten, dan was ik even hoi komen zeggen.............

Jan Paul zei

Sorry... Er is op Radio Limburg nog wel een leuk fragmentje te horen van de middag.

Daar hoor je Gijs, de zoon van de eigenares van de winkel voorlezen uit mijn boek. Later krijgt hij de vraag of hij wel eens iets van mij gelezen heeft en wat dan zijn favoriete boek is. Dan vertelt hij over een beer die door Poolse soldaten wordt meegenomen en hun mascotte wordt.

Dat is alleen niet mijn boek, maar van ene Bibi Dumon Nogwat.

Hier de link:
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_3164160

Igor zei

Dat klopt s.
Jaren geleden alweer toen DWDD nog een heel obscuur programma was.

Gina zei

leuk radiostukje, Jan Paul.
en Martin Brozius, die heb ik ooit als enige goedendag durven zeggen, er was een opname van een Ren Je Rot aflevering op onze middelbare school. natuurlijk stond het groepje stoerelingen in de weg toen de ploeg arriveerde en door de deur naar binnen moest... ja is dan stom om helemaal niets te zeggen, of alleen te lachen. dus zei ik dag en zei ie dag terug hahaha. ik geloof dat het mijn eerste 'encounter' was met een televisiepersoonlijkheid haha.