dinsdag, oktober 07, 2008

I did it!

Een week na Die Ene Mijlpaal nog een prestatie om trots op te zijn: ik heb tofu gemaakt die ik erg lekker vond. Tot nu toe heb ik nog geen hap tofu in mijn leven gegeten die ook maar in de buurt van een voldoende kwam - zelfs niet in uitstekende restaurants. Maar Johannes van Dam had in het Parool een recept staan dat me erg lekker leek, ondanks dat het basisingrediënt die mislukte stopverf was. Want laten we wel zijn, dat is tofu.

Het recept komt overigens oorspronkelijk uit Jody Vassallo: Basic: Thais, Terra.

En het is nog simpel ook:

Maak een papje van twee theelepels kristalsuiker, een theelepel fijngestampte zwarte én witte peperkorrels en drie eetlepels oestersaus. Meng in een ander bakje twee tenen fijngesneden knoflook met een gesnipperde sjalot.

Roerbak blokjes tofu goudbruin in arachideolie. Zet het vuur laag of uit. Schep het sjalot-knoflookmengsel erdoor. Roer daarna de oestersaus door het geheel, zodat elk blokje bedekt is met een zwart-stroperige laag saus. Lekker met geroerbakte broccoli (gewoon roerbakken en op het eind naar smaak ketjap asin en sweet chilisaus toevoegen).

P.S. Kijk niet te goed naar de foto. Dat zijn eigenlijk chicken wings. Maar ik kon geen plaatje vinden dat er net zo lekker uit zag als mijn tofurecept...

16 opmerkingen:

marieke zei

Hmmm. Klinkt lekker. Is er nog wat over?

Ingrid zei

Jan Paul, dat je nog tijd overhoudt om te koken!

Jan Paul zei

Bij mij blijft er eigenlijk nooit wat over, Marieke. Ik ben een soort bodemloos vat. Maar je had nog een pasta bolognese tegoed, zullen we daar gewoon een Thaise tofuschotel aan toevoegen?

Ingrid, het valt eigenlijk best mee met de drukte. Bovendien kom ik door te koken tot rust.

jacobus kervel zei

Aardig. Maar ik zou er wat verse koriander, gember en bosui aan toevoegen.

ted zei

En kokos. Koriander & kokos zijn een goed huwelijk.

bibi zei

Het was lekker man!

marieke zei

Ik vind het goed, kan ik die 2 tegoedbonnen wel op verschillende tijdstippen inleveren? Want de pasta bolognese lijkt me niet een topcombi met Thaise tofu...

Jan Paul zei

Met al die extra ingrediënten wordt het een heel ander gerecht! Al heb ik er trouwens ook nog een beetje citroensap bij gedaan. Dat is een perfecte smaakversterker.

Marieke, de tegoedbonnen zijn voor twee verschillende gelegenheden. Het lijkt mij een buitengewoon vieze combinatie.

marieke zei

Fijn!

Jeska zei

Potverdikkie, klinkt inderdaad goed. Ik ga het ook eens proberen.
Maar ik ben net moe neergeploft in mijn bureaustoel en kom niet zo tot rust van koken. Die tegoedbonnen, Jan Paul... kan ik die winnen? Een mooie tekening inleveren misschien? Of een verzinzin afmaken?

marieke zei

Jeska, je weet niet wat ik allemaal heb moeten doen voor die tegoedbonnen. Geloof me, je wilt er niet eens aan beginnen.

Jeska zei

O, ja…?
Was het zo erg, Marieke?
Ramen zemen? De afwas? Sien naar de dierenarts brengen voor jaarlijkse controle?
Zoiets?

Jan Paul zei

Sien is net geweest! Haar naar de dierenarts brengen zal ik niemand aandoen. Ik ben er zelf zelfs te laf voor.

Maar het komt goed, Jeska. En ik heb het boek waar het recept uitkomt net gekocht en daar staat nog veel meer lekkers in.

marieke zei

Jeska, moet ik je de speech van Jan Paul bij het Griffeldiner in herinnering brengen??? Zo dus...

Jeska zei

Tjonge, dat klinkt veelbelovend, Jan Paul. Het is 7 uur in de ochtend, maar toch al trek.
Blancheer je de broccoli trouwens?

Big moet in Januari weer. Hij ziet er NU al tegenop. (of eigenlijk ik)

Gina zei

als Indo zijn tahoe (tofu) en tempeh met de paplepel ... mijn moeder bakt het graag nadat het gemarineerd is in tamarindepasta, 'asem'... da's van een noot of zoiets, erg lekker, samen met wat zout en citroen en dan in olie bakken tot het bruin is, errug lekker! potjes tamarinde zijn bij toko en uitgebreide supermarkten verkrijgbaar.