donderdag, oktober 16, 2008

De strijd tegen de oken

Ik heb een stopwoordje en dat is 'ook.' Het liefst zou ik dan ook in elke zin het woord je ook zetten. Maar dat is lelijk. Als een manuscript bijna af is moet ik altijd een enorme lading oken verwijderen. En dat is vaak heel ingewikkeld.

Het komt doordat ik non-fictie schrijf. In informatieve teksten is het woordje 'ook' veel vaker nodig dan in andere teksten. Ook omdat ik zo nu en dan het woord 'daarom' of 'dus' moet vervangen door 'dan ook.' Het komt bovendien doordat ik voor kinderen schrijf. Synoniemen als 'tevens', 'alsmede' en 'eveneens' zijn dan ontzettend lelijk. 'Net als' kan wel weer, net als 'bovendien' maar niet altijd. Lastig hoor, schrijven.

7 opmerkingen:

ted zei

Ik heb ook een stopwoord: maar. Ik maar de hele tijd. Daar heb je ook enkel deftige alternatieven voor, zoals: doch, niettegenstaande, echter, enz. Uiteindelijk schrap ik dan maar enkele maren uit mijn tekst en dan blijkt zo'n zin ook wel goed te kunnen zonder een synoniem voor maar. Maar fijn is het niet. Maar ja.

Jan Paul zei

Maar is er inderdaad ook zo een. Die staat denk ik ook wel in mijn topdrie. Je kunt hem gelukkig iets vaker gebruiken omdat hij minder opvalt.

Jeska zei

Ja dat stopwoordje 'ook' dat heb ik.. jeweetwel

Een stopwoord kan misschien ook bestaan in een illustratie. Dan zijn het ‘stoptekeningetjes’
En dát is toegestaan. Het wordt zelfs ineens deftig: a running gag.
Je moet dus gaan tekenen, Jan Paul. 'Animal' van de Muppets kan je al tekenen. De rest is een makkie.

Jan Paul zei

Da's nie Animal van The Muppets, Jeska. Dat ben ik zelf...

Jan Paul zei

Oh ja. Drie stipjes... Dat moet ik ook eens afleren...

bibi zei

Ik ben een echte wanter, en een entoener, en een allener. Dat is mijn top drie. Ik heb net zo'n duizend van die woordjes geschrapt. Het boek werd heel dun. Gelukkig was de titel niet: Want en toen alleen.

Alexander zei

Nog zo één: nog. Is 'nog' jullie nog niet opgevallen? Echt een rotwoord. Ik gebruik aan de lopende band 'nog' en er kunnen er altijd minstens vijf uit mijn teksten, of nog meer. Ik heb ook nog geen alternatief gevonden erop, niettegenstaande dat het eigenlijk niks betekent. Ik ben me er nog maar kort van bewust, doch ik probeer er tegenwoordig nog wat vaker op te letten. Desalniettemin rijzen mijn hoeveelheden 'nog' voorlopig nog de pan uit.