dinsdag, september 23, 2008

Opeens heb je het: je wordt boortechnoloog!


De laatste tijd lees ik met angst en beven de economische pagina's van de kranten. De ene expert zegt dat het hier in Europa allemaal wel mee zal vallen, de andere voorspelt een soort financieel armageddon. In het laatste geval zal de crisis ervoor zorgen dat niemand meer kinderboeken koopt en dat ik gedwongen wordt weer een degelijke baan te zoeken. Maar wat? Weer de reclame in, mijn andere vak? Dat kan niet, want een crisis van zo'n omvang zorgt ervoor dat je ook daar geen droog brood meer mee kunt verdienen. Daarom heb ik gisteren een beroepskeuzetest gedaan. Je kunt maar beter voorbereid zijn. Dit is het resultaat:

- Aannemer
- Bedrijfsleider akkerbouw
- Boortechnoloog
- Cultuurtechnisch uitvoerder
- Districtsbeheerder bos- en natuurterreinen
- Grondstoffentechnoloog
- Jachtvlieger
- Klimaattechnicus
- Landbouwbedrijfsleider
- Loods
- Maritiem officier
- Politierechercheur
- Tropisch landbouwkundige
- Verkeersvlieger

Ik denk dat ik kies voor districtsbeheerder bos- en natuurterreinen.

7 opmerkingen:

Ingrid zei

Tja, dat krijg je als je kinderboekenschrijver bent. Dan ben je van alle markten thuis!

Jan Paul zei

Nou, er zijn ook een héééleboel beroepen afgevallen, Ingrid. De rest van alle beroepen op aarde is het dus niet geworden.

Ingrid zei

Dit is ook best een aardige lijst om uit te kiezen toch? ;-)

Maar waar ik zo benieuwd naar ben: hoe komen ze eraan? Wat moet je doen bij zo'n test?

Zo te zien wordt je testuitslag nogal beïnvloed door je interessen en/of onderzoek dat je voor je boeken gedaan hebt. Maar of je er dan ook zelf voor geschikt bent...?

Oja, kan er uit de beroepentest ook komen dat je geschikt bent om schrijver te worden? Of zijn het alleen maar van die beroepen als 'cultuurtechnisch uitvoerder' (en wat ìs dat in hemelsnaam? Theaterlichtman? Kostuumnaaister? Focuspuller of gaffer? Minister van Cultuur?)

thea zei

Is Loods ook een beroep? Hoe kan ik dat worden? (Dan kan ik een lijflied aannemen: 'Daar was laatst een meisje loods!' Alleen daarom zou ik dat al willen zijn)

Jan Paul zei

@ Ingrid, je moet bij zo'n test invullen wat je kunt, wat je opleiding is en wat je leuk vindt. En dat laatste ongeveer honderd keer.

@ Thea, loods is best een leuk beroep. Je gaat via je 'pilot'-bootje aan boord van een groot schip dat de weg niet kent en neemt van daar het roer of legt de weg uit naar de havenplaats. Vanaf de boulevard in Vlissingen kun je het telkens live zien gebeuren.

thea zei

Ja, maar gaan mensen dan ook dat liedje voor me zingen? Dat is wat ik wil weten natuurlijk.

Jan Paul zei

Tuurlijk. Zeemansliederen. En volgens mij is 'daar was laatst een meisje loo(d)s' ook een zeemanslied.