donderdag, september 11, 2008

Hombroich en Düsseldorf



Nou, hier ben ik dan bij mijn Yves Kleintjes. Die vielen een beetje tegen. Zoals je ziet zijn ze letterlijk heel klein en je kunt er niet eens in de buurt komen. Maar het pigment schijnt enorm kwetsbaar te zijn, zodat ze de schilderijen wel op deze manier moesten tentoonstellen. Ik wilde weten of ik ze bijzonder zou vinden, die monochrome schilderijen. Maar daar ben ik dus nog niet achter.

Gelukkig was dit het enige dat tegenviel. Insel Hombroich is schitterend. Het is niet zozeer de expositie zelf, maar de manier waarop alles wordt tentoongesteld die zo bijzonder is. Midden in de natuur, in een prachtig park. Ook bijzonder: je kunt er gratis lunchen. Er is een buffet, waar je als je wilt zonder te betalen gebruik van kunt maken. Als je wilt mág je betalen. Hombroich is zeker de moeite waard. Als je vroeg vertrekt ben je er vanuit Nederland zo. Vervolgens kun je je er uren vermaken en dan ben je weer op tijd thuis.

Nog leuker is het om er nog een dagje Düsseldorf aan vast te plakken. Het is een prachtige stad, die eigenlijk een mix is van heel veel steden. Soms waan je je in Londen, dan weer even in Parijs en heel soms zelfs even in New York. En de mensen zijn er zo vriendelijk. Bij mooi weer loop je lekker door de stad, bij slecht weer ga je naar een van de tienduizend musea daar.

4 opmerkingen:

ted zei

Ik vind het een erg mooie foto, van jou met die twee kleurelementen op de achtergrond.

Ingrid zei

Ja, leuke foto!
Wel jammer dat je er niet dichtbij kon komen, ze zijn inderdaad wel erg Klein.

Ik ben zelf nooit in/op Hombroich geweest, maar heb in andere musea en op kunstbeurzen wel Yves Klein in het echt gezien (van dichtbij). En die kleur blauw doet echt iets met je. Ik vergeleek het al met de hypnotiserende werken van Rothko waar je langzaam in gezogen wordt, maar wat bij Rothko meer een soort dobberend wegdrijven is, is bij Klein een zuigende vortex. Alsof je in een cumulonimbus zit (maar dan alleen met je hoofd). Bovendien is het blauw zó ont-zet-tend blauw dat je er bijna kiespijn van krijgt.
Toch is het geen onprettige ervaring. ;-)

Ingrid zei

En wat hebben jullie in Düsseldorf gedaan (behalve Duitse mayo testen...)?

Jan Paul zei

Hombroich was het hoofddoel, Ingrid. En verder hebben we een dagje Düsseldorf gedaan. Echt een aanrader.