woensdag, september 24, 2008

Eet smakelijk!

De nieuwe omroep LLiNK heeft sinds een paar weken een nieuw programma. Het heet 'Eet smakelijk!' en is vanavond te zien op Nederland 3. De opzet van het programma is even simpel als nobel: een (bekende) Nederlander moet een gerecht maken van verse ingrediënten. Dus ook van vers vlees; zo vers mogelijk. Dat betekent dus dat hij of zij zelf een dier moet slachten - of bij de slacht aanwezig is. Het doel is duidelijk: als je weet waar je vlees vandaan komt, dan sla je het liever over. Ik sla juist het programma liever over. Ondanks alle goede bedoelingen.

Want het probleem is... wie kijkt er naar het programma? Vegetariërs niet. Die hoeven niet te zien hoe een dier aan zijn einde komt. Maar carnivoren ook niet. Die wíllen niet zien hoe een dier aan zijn einde komt. Het gevolg is dan ook dat het programma even boven de 100.000 kijkers trekt. Dat is iets meer dan twee keer zoveel als het aantal luisteraars van Verre Verwanten op Radio 5. En de programma's voor en na 'Eet smakelijk!' trekken wel een normaal aantal kijkers.

Het is heel jammer dat het programma zo weinig kijkers trekt, maar het is wel volkomen logisch.

8 opmerkingen:

Alexander zei

Hmm, hoe verklaar je dan dit: heel veel mensen, milieu-activist (vgl. vegetariër) of niet-milieuactivist (vgl. carnivoor) keek naar de enigszins milieu-activistisch (vgl. pro-vegetarisch) getinte film van Al Gore. Volkomen logisch is het dus niet. Ik kan als enige verklaring bedenken dat we niet bang zijn om te verdrinken dankzij het eten van vlees en wel dankzij het uitstoten van broeikasgassen.

Alexander zei

Die eerste was wel een beetje een slecht geschreven zin, sorry. Waar ik keek zei bedoelde ik keken. En waar ik geen komma zette bedoelde ik wel een komma en waar ik verbindingsstreepjes zette weet ik nog steeds niet goed of ze daar eigenlijk wel moeten.

Jan Paul zei

Wil je een joker inzetten of durf je het wel aan, Alexander?

Het verschil zit 'm erin dat veel meer mensen wegzappen bij de beelden van een dier dat geslacht wordt, dan bij het zien van het hoofd van Al Gore.

Alexander zei

Ja, goeie verklaring!!

bibi zei

Wie een dier om zeep helpt, helpt de onschuld om zeep en dat zien we liever niet. Het slachten van een dier kun je nog wel aanzien, dat is wanneer het al is bedwelmd (haram), ik heb het niet over het heftiger halal slachten. Wat we niet kunnen aanzien is de weg die het dier aflegt voor het zover is. We sturen het de dood tegemoet, en het dier vertrouwt ons en doet wat er van ze wordt gevraagd. Dat onnozele vertrouwen willen we niet zien. En ik moet toegeven, ik stond er ooit bovenop, en het is een bijzonder pijnlijke ervaring. Het programma heeft geen zin. Ooit hoop ik dat er stickers op bio-industrievlees komen, waarop staat waar het vlees van afkomstig is. Dat is confronterender.

Alexander zei

Mee eens, Bibi. Al is het maar iets als: 'dit stukje vlees was ooit een levend dier'. Aan levende, door de wei dartelende koeien denk je liever niet, met je biefstukje op je bord.

bibi zei

Er zijn wel egoistische stickers met: gezonde keus. Maar geen stickers over dieren welzijn. Ik vind het ongelofelijk dat een vegetarische burger duurder is dan een hamburger. Wie een dier op zijn bord wil, moet daar voor betalen, zo denk ik erover.

Anoniem zei

Ik vind het een verschrikkelijk programma.
Ik ben pas 17 jaar, maar nu ik dit heb gezien brengt het me aan twijfelen om vegetarisch te worden.
Expres ben ik wel blijven kijken, want ik wilde eigenlijk wel weten hoe zo'n beestje aan z'n einde komt.
Maar als je dan zo'n kalfje ziet hangen wat bijna onthoofd is...

Ben er echt van geschrokken...