zondag, augustus 24, 2008

Luxehotel

Een lieve vriendin van mij kwam een tijdje geleden bij uit een coma. Ze kreeg meteen slecht nieuws te horen. Bovendien moest ze weer opnieuw leren lopen en kon ze verder heel weinig. Een dag later stond er een arts met een groep co-assistenten aan haar bed. 'Zo,' zei de arts, 'u kunt straks weer naar huis.' 'Naar huis?' vroeg de vriendin verbaasd. 'Ik kan amper lopen. Ik woon drie hoog. Hoe moet ik dat doen? Ik zal eerst van alles moeten regelen.' 'Daar heb ik niets mee te maken,' zei de arts. 'Weet u wat een ziekenhuisbed hier kost? Het is hier geen luxehotel, mevrouw.' 'Maar dokter,' zei mijn vriendin, 'ik heb hier ook helemaal niet geboekt.'

4 opmerkingen:

ted zei

In Zomergasten van afgelopen zondag zag ik een Afrikaanse mevrouw die kort en krachtig samenvatte welk sociaal systeem de westerse beschaving heeft gebracht: creperen of betalen. Daar is dit een "mooi" voorbeeld van.

Alexander zei

Dat het een arts is die dit zegt, die dit lef heeft... dat is schandalig.

Gina Vodegel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Gina Vodegel zei

oeps.
wilde iets aanpassen maar dat gaat hier niet.

rotopmerking van die arts.
en er lopen helaas genoeg van dat soort sujetten rond die helemaal niet bezig zijn met mensen, laat staan mensen helpen en genezen.

wat er vaak mankeert, is oprechte bevlogenheid en betrokkenheid bij het vak.

sterkte voor je vriendin, JP.