dinsdag, augustus 26, 2008

In de rij

In Polen werd dit weekend de I-Phone gelanceerd. En dat ging net als in veel andere landen gepaard met rijen voor de winkels waar het apparaat te koop was. Toch was er een klein verschil met de andere introducties. De mensen die hier in de rij stonden werden betaald door Apple. Het waren jonge, hippe, mooie acteurs. De Poolse consumenten lopen namelijk helemaal niet warm voor zo'n gadget. Ze vinden het te duur. Niet zozeer het apparaatje zelf, maar vooral het abonnement dat er bij hoort. De rij moest ze van gedachten doen veranderen: 'Hé, die leuke hippe mensen hebben er wel een. Nou moet ik dus ook I-Phone hebben.'

Zou het werken, zo'n bizarre marketingtruc?

Geen idee. Maar nieuw is het niet. Een andere Apple had het ook al eens gedaan. Die Apple was de platenmaatschappij van The Beatles. Die hadden nog niet zoveel succes in de Verenigde Staten. Daarom huurde Apple jonge actrices in die tijdens een televisieshow histerisch moesten gillen (zoals dat in Europa al vanzelf gebeurde). Dat heeft in elk geval wel aardig gewerkt...

14 opmerkingen:

Jeska zei

Ik hoop dat het níet werkt.
Maar ik vrees…

ted zei

Het werkt wel, hoor! Afgelopen zondag was er een boekpresentatie in de OBA en toen hadden we allerlei jonge, mooie mensen ingehuurd, zoals Bibi, Marieke, Jeska en Jan Paul, en ja hoor, húp, de verkoop vlóóg omhoog!

Jan Paul zei

Zo vormde ik ooit in mijn eentje een rij voor een single van Madonna. Nou ja, de rest is geschiedenis. Ze heeft me trouwens nooit bedankt. Raar.

Edward zei

Jan Paul,

ik zag vorige week een mij nog onbekende vorm van reclame, in Rotterdam. Er hangt een megagroot billboard van een nieuwe tv-serie, 'Hollandse krijgers', hoog, tegen een gebouw, maar afgelopen zaterdag hingen er twee van die krijgers met een touw te bungelen vóór dat billboard, en ze bevochten elkaar met stokken, al bungelend en lopend over dat billboard. Zag er schitterend uit.

madonna zei

John Paul, You're my hero. I knew it must have been you!

Jan Paul zei

A littlebit late, don't you think Madonna?

Jan Paul zei

Edward, de campagne was voor dit programma: http://nl.youtube.com/watch?v=KTaBRjqw9nw

Mooie reclame dus, voor waarschijnlijk niet zo'n denderend programma.

madonna zei

What's too late, love? Better too late then never. That's what you dutchmen say, don't you?

Jan Paul zei

No Madonna, that's not what we say. We say: 'Denk niet bij het laatste vel, wie na mij komt die redt het wel.'

Jeska zei

Vanmorgen moest ik plots weer denken aan die vraag die ik ooit stelde aan Miebeth: Als je wakker wordt of dan je zintuigen een bepaalde volgorde hebben van ‘opstaan’ óf zijn zij allemaal meteen alert?
Denk je dat Miebeth binnenkort tijd heeft om het antwoord te vinden, Jan Paul?

Jan Paul zei

Ik weet nooit wanneer Miebeth met iets komt, Jeska. Ze bepaalt altijd zelf wanneer ze weer iets publiceert. Verder hebben we geen contact. Eens per jaar stuur ik haar een contract en elke maand stort ik een gigantisch bedrag op haar bankrekening. That's it.

Miebeth zei

Gigantisch?

Jan Paul zei

Oh ja, en we communiceren via de comments.

Jeska zei

Het klinkt alsof jullie eens rustig moeten praten over het een en ander.
Onder een etentje of zo. Met een drankje en een smakelijk gerecht.