woensdag, augustus 27, 2008

Een opiniestukje. Omdat het moet.

Ik moest mijn weblog van Bibi wat meer diepgang geven door ook eens een opiniërend stukje te plaatsen. Bij dezen.

Mensenrechten in China en de Olympische Spelen


Nu de Olympische Spelen voorbij zijn kunnen we de balans opmaken. Hebben de Spelen er voor gezorgd dat de mensenrechten in China zijn verbeterd, zoals het IOC eiste en verwachtte? Nee. Er wordt nog flink doorgemarteld en vermoord. En dat was natuurlijk wel degelijk te verwachten. Hadden de Spelen daarom niet in Peking georganiseerd mogen worden?

Baron Pierre de Courbertin, oprichter van de Olympische Spelen, was geen politicus. Zijn doel was om verschillende volken door sport weer bij elkaar te krijgen. Die wedstrijden werden gespeeld door sporters en niet door politici. En ze werden bekeken door burgers en niet door politici. Kortom, de Spelen en politiek hebben niets met elkaar te maken. Zou je zeggen.

Maar zo simpel ligt het niet. Hitler gebruikte de Olympische Spelen van 1936 wel degelijk om politieke redenen. En sindsdien is de politiek er langzaam in geslopen. Vooral in de vorm van boycots. 'Wij gaan niet naar Moskou, zijn komen niet naar Los Angeles.' De Spelen, die juist bedoeld waren om mensen door sport dichter bij elkaar te brengen, waren een politiek instrument geworden van diverse regeringen. Die hebben zich de Spelen toegeëigend.

Hadden de Spelen daarom niet naar Peking mogen gaan? Allereerst, als ze in Wladiwostok georganiseerd zouden zijn, dan waren de Chinezen de mensenrechten ook niet ineens belangrijk gaan vinden. En de hele wereld weet nu dat China de mensenrechten schendt. Door de Spelen. Maar daar gaat het mij niet om. De Spelen moeten weer van het volk worden. Van de sporters en van de kijkers. Daarom mogen ze in princie best in China georganiseerd worden. Voor mijn part in Zimbabwe en Soedan. Als de regering zich er maar niet mee bemoeit.

Het mooiste voorbeeld daarvan zag ik bij Nino Salukvadze uit Georgië en Natalia Paderina uit Rusland, die bij het boogschieten brons en zilver wonnen. Zij omhelsden elkaar als lange middelvinger naar hun regeringsleiders.

20 opmerkingen:

bibi zei

Dank je wel Jan Paul. Niet dat ik nu direct iets zinnigs te zeggen heb, maar het leek me inderdaad goed voor het blog om naast alle korte stukjes ook eens ernstige zaken aan de orde te stellen. En dit nu, is een ernstige zaak. Door het licht over China te laten schijnen krijgt alles meer aandacht: hun perfecte organisatie, die miljoen vrijwilligers, hun berg aan gouden medailles, maar ook de duistere hoeken worden verlicht, daar ben ik van overtuigd. Als sport dan van de sporters en de burgers moet zijn, dan kunnen de spelen in ieder willekeurig land worden gehouden. Bij voorkeur misschien wel in landen met discutabele regimes. Ik weet het niet, we moeten verlichten. Want wegdraaien en straffen is hoe dan ook geen oplossing.

Jeska zei

Er speelt veel mee op de achtergrond van de Olympische Spelen. Politiek gezien maar ook op andere vlakken. Veel geld. Kijk alleen al naar het idioot dure gebouw (in de vorm van een vogelnest, geloof ik) dat gebouwd is voor de spelen. Ernstig dat een van origine mooi spel zo bevuild wordt.
Denk je echt dat ook de duistere hoeken worden verlicht, Bibi?
Ik heb zo het gevoel dat de regering zoveel touwtjes in handen heeft dat we nóg niet álles kunnen zien.

Goed idee van de opiniestukjes!

Jan Paul zei

Ehm... er is ook een poll. Rechtsboven.

bibi zei

Nee Jeska, niet alles, lang niet alles wordt verlicht, maar nu alle ogen gericht zijn op China is het wel een kans om meer te weten te komen. Om zaken aan de kaak te stellen. Als dat allemaal mislukt heb ik ongelijk.

Jan Paul zei

Mooie boel is dat zeg. 151 bezoekers en maar drie mensen die aan de poll meedoen. Ik tel tot drie.

Jeska zei

Bibi, ik hoop het met je mee.

Dat is Poll-fobie, Jan Paul. Daar zijn vele studies aan gewijd

Jan Paul zei

Er is maar een manier om van een fobie af te komen en dat is door jezelf te confronteren met de bron van je angst.

En dan zie je dat het meedoen aan een poll eigenlijk best meevalt. Zo eng is het ook weer niet.

Je kunt er hooguit licht gewond bij raken.

coen zei

Nog een poll dan:

Eten bij de Chinees is heulen met de vijand.

A: Je moet loempia's en politiek gescheiden houden.
B: Kweenie.
C: Ja, al die Chinese restaurants vormen een geheime dienst voor China.
D: Maak hier een grap met een hond en Chinees eten. ......... ............

Jan Paul zei

Het is een schande. Meer dan 200 unieke bezoekers en slechts zes stemmers op de poll.

ted zei

Ik ben best wel uniek, ja, en ik ben 200 keer komen kijken, maar ik kan maar één keer stemmen, hoor! :-)

Jan Paul zei

Ik voel me net D66 dat een referendum organiseert waar niemand op komt dagen.

Jan Paul zei

Ik heb er nu een detectivebureau op gezet. Alle ip-adressen van bezoekers die de poll niet hebben ingevuld worden opgespoord. Zij krijgen een brief om binnen drie dagen de poll alsnog in te vullen, anders raken ze hun abonnement op dit weblog kwijt.

Jeska zei

Is dat nou duur, een detectivebureau?
Het is natuurlijk het geld waard om de wan-pollers op te speuren, maar toch...

ted zei

Zet dat detectivebureau maar in op iets anders, want de hele poll is verdwenen!

coen zei

Poll: De poll bij Jan Paul is verdwenen, omdat

A de Chinezen erachter zitten;
B kweenie;
C je moet polls en serieuze opiniestukjes geschieden houden;
D het moest van Bibi

Jan Paul zei

Zo'n detectivebureau kost klauwen met geld, maar dat kan me niets schelen. We will find them, we will smoke them out of their cages and we will end their subscription. Zo. Keiharde taal.

De poll is in verband met het onderzoek verwijderd. Morgen komt er een nieuwe.

Gina Vodegel zei

hahahahaha.
ik weet niet of ik nu lach om alle voorgaande reacties, of omdat ik schele hoofdpijn heb door de KLEINE letters of omdat ik besef dat ik zeer waarschijnlijk een bril nodig heb hahaha.

wat ik mooi vond van dit hele China sport gebeuren, was dat de VPRO achter elkaar allerlei Chinees georienteerde films of documentaires liet zien. mag van mij ook zonder dat er directe aanleiding voor zou zijn, maar hoe dan ook...

tegen de tijd dat de olympische spelen in London gepromoot worden, zullen er ook daar wel tegenstanders uit de as rijzen. zijn er redenen waarom het niet in London mag bv?

Jan Paul zei

Ja, het schijnt dat niemand het doorheeft als ik een nieuw 'about me'-tekstje heb geschreven. Daarom geef ik hem elke keer als ik hem heb aangepast een nieuwe kleur.

marieke zei

Ja maar, Jan Paul, wat nu als je gewoon meningloos bent. In zijn algemeenheid. Over alles.

Jan Paul zei

Dan mag je Kweenie invullen. Niets aan de hand. Je houdt dan gewoon je abonnement.

De twee mensen die het bij de vorige poll niet met me eens waren hebben zelfs ook hun abonnement nog. Wel krijgen ze binnenkort bezoek van een paar vrienden van me uit voormalig Joegoslavië.