zaterdag, juli 19, 2008

Slagmålsklubben (door Alexander)


Veel muziek, vind ik, lijdt onder een overvloedige hoeveelheid serieusheid. Er zijn iets te weinig vette hiphopkerels die teksten zingen waar je ook nog om kunt lachen en een singer-songwriter wil vaak ook iets echt wezenlijks zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat dát het geval is bij Slagmålsklubben, een behoorlijk rare, maar ook behoorlijk populaire groep uit Zweden.

Ze maken elektronische dancemuziek, maar doen niet aan mensen in een serieuze extase brengen. Wel in een niet-zo-serieuze extase. Ze doen ook aan pompende beats en zwierig golvende synthesizers, laten we zeggen aan de voorwaarden van het genre – maar ze doen vooral aan een heleboel bliepjes. Hun cd Boss for Leader staat vol met elektronische nummers die gebaseerd lijken op de bliepjes van de botsautootjes op de kermis. En op de soundtrack van aerobicsvideo’s. En op de muziek van een Nintendospelletje. En op klanken die uit het binnenste van een robot lijken te komen – bubbudediedubbep, zingt de robot erg robotachtig in het nummer ‘Speedboat’.

Je zou dus kunnen zeggen dat het erg slechte muziek is – ik noem het liever raar. Want ik blijf het wel luisteren. Het intrigeert af en toe. Zo vraag ik me af: is dat nou mijn telefoon die ik hoor gaan, of is het de muziek? En zo vraag ik me af bij het horen van het nummer ‘Malmö Beach Night Party’, dat zo vrolijk klinkt als een kudde knipperende neonlichten en vol zit met elektronische xylofoonklanken: zouden ze echt zo feesten aan het strand van Malmö?

2 opmerkingen:

ted zei

Wat hoogst opmerkelijk is aan het filmpje is dat het stijf staat van de schunnigheid, maar dat blote geslachtsdelen tóch schuilgaan achter een wazig gemaakt vlekje. Vraag is: zat dat al in het oorspronkelijke filmpje of heeft iemand anders dat filmpje gekuist?

Jan Paul zei

Dat zal waarschijnlijk wel met opzet gedaan zijn. Op deze manier mag het nog door MTV worden uitgezonden. En da's belangrijk. Anders zou ik het ook niet weten.

Wat mij intrigeert is hoe dit nummer tot stand is gekomen. Als ik muziek maak, dan doe ik op zijn kortst een hele dag over een nummer. Dat betekent dat je een hele dag met één en hetzelfde nummer wordt geonfronteerd. Als dat voor deze mensen ook geldt, dan vrees ik voor hun mental welzijn.