zondag, juli 13, 2008

Sigúr Ros (door Alexander)



We doen het zo: iedereen krijgt zijn zin. Ik schrijf de komende drie keer over rare muziek van ver weg met een s.

We beginnen met IJslandse muziek, dat mag wel duidelijk zijn, met een albumtitel die luidt: Með suð í eyrum við spilum endalaust (‘Met een zoem in onze oren spelen we eindeloos’). Ik zou niet goed weten hoe je die d’s uitspreekt – of eh, d’s? Ze heten vast anders. Ik bedoel die kanonskogeltjes, die cirkeltjes met een zwiepje en een kruisje eraan. Die omgekeerde zes met een streep door de steel. Die bloembollen.

En dat het IJslands is wordt ook meteen duidelijk als je de cd-hoes ziet. Hippies die naakt de straat oversteken, die zie je hier op het vasteland niet meer, volgens mij. De jongens en meisjes van Sigúr Ros zijn een klein beetje van lotje getikt, zogezegd. Ze zijn niet gevaarlijk, maar ze hebben een constante zoem in hun oor. Hartstikke aaibaar dus.

Dat Sigúr Ros iets heeft met IJsland en met elfjes en drassiggrassige heuvels, knoestige bomen en stoere paarden die eroverheen galopperen is ook meteen duidelijk als je de muziek hoort. Het nummer ‘Gobbledigook’ heeft een massa iaiaiaiaia-jauwers en een galopperende gitaar, het nummer ‘Góðan daginn’ zweeft en twinkelt als een grot vol elfjes.

Maar ze zijn niet helemaal losgeslagen, het zijn geen hippies die wat tokkelen op hun gitaartjes tussen het bomenklimmen door. Het zijn ook nog serieuze muzikanten. Het nummer ‘Við spilum endalaust’ is groots opgezet, met een orkest van strijkers en een koor van oehoe’s. En de zanger klinkt droefgeestig en melancholiek – niet zo kristalhelder als Loney, Dear, maar eerder smachtend als Chris Martin van Coldplay. De laatste paar nummers, waaronder ‘Íllgresi’ en ‘Fljótavík’ zijn zachte, roerende pianoliedjes. Alsof ze over de verre oceaan staan te turen, gelukkig, maar ook eenzaam verlangend naar het vasteland.

8 opmerkingen:

Ingrid zei

Ha, toen ik onlangs las dat de nieuwe Sigur Ros uit was, bedacht ik dat ik benieuwd was hoe jij erover zou schrijven. En ik word niet teleurgesteld!
Ik kijk uit naar je volgende rare muzieken met een S uit een ver land! (en ben stiekem al aan het raden)

bibi zei

Weird zeg Alexander. Ik had natuurlijk nog nooit van S.R. gehoord, ik moet nu even een chillend kopje kruidenthee gaan drinken want ik zit al in de zesde versnelling na deze muziek, maar het filmpje is leuk joh. Paldies, dat is dan weer dank je wel in een een heel andere rare taal, maar in het IJslands weet ik het nu eenmaal niet.

Alexander zei

@Ingrid: je wordt op je wenken bediend, want je hebt al een klein voorproefje gehad van volgende week. Ik had per ongeluk het verkeerde filmpje onder het stuk gezet.

@Bibi: wat jij zag was dus níét Sigúr Ros. Wat het wel was lees je volgend weekend. Even chillen deze week en diep ademhalen, dan kan je volgende week weer in de zesde versnelling.

@Jesse: bedankt voor de tip! Het was mij niet opgevallen.

Bart zei

De klip van het nummer 'Gobbledigook' is veel móóier!

Alexander zei

@Bart: daar heb je wel gelijk in. Hier de link: http://nl.youtube.com/watch?v=SrneXVXtmxU

Jan Paul zei

Jamaar... Jamaar... die mensen dragen helemaal geen kleren!

Ingrid zei

Hoi Alexander,
Had alleen nog je stukje gelezen en niet het filmpje bekeken, want het was laat dus dan heb ik het geluid uit staan... En ik kende de muziek van Sigur Ros al een beetje. Dus die per ongelukke sneak preview heb ik even gemist. Ik kijk uit naar volgende week!

Jeska zei

Ik moet bij het woord 'Gobbledigook' aan Harry Potter denken. Maar dit waren bepaald geen Goblins!