zaterdag, juli 26, 2008

Shantel (door Alexander)


Zouden ze in Malmö echt dansen op de bliepjesmuziek die ik vorige week liet horen? Ik vroeg het me af. Dat ze in de Balkan dansen op de muziek van Shantel, die ik deze week behandel, weet ik wel zeker. Het genre dat hij beoefent – dat van de ‘Balkan beats’ – is er zo populair dat het overgewaaid is naar Nederland. Maandelijks gaat de Melkweg in Amsterdam een nachtlang door de knieën voor deze muziek. Weet ik toevallig. Dit is namelijk mijn stiekeme-lievelingsmuziek.

Door de knieën – dat ga je vanzelf voor Shantel. Nee, je hoeft niet te knielen, maar je gaat vanzelf op en neer, alsof je springveren in je benen hebt, die het werk voor je doen. Zijn Balkaneske muziek is een smeltkroes van alle volksmuziek van de Balkan, dat hij samenbracht in zijn orkestje – ik zie ze voor me.

De bassist staat met een sigaarstompje tussen zijn hoektanden naast zijn bas, zijn handen lijken een eigen leven te leiden, zo simpel is het loopje dat ze telkens maken en zo onverschillig staat het mannetje in de rondte te kijken. Naast hem staan de koperblazers, een groepje zwetende adhd-tetteraars, die zo fanatiek en enthousiast staan te blazen dat ze bijna uit elkaar knallen. Er staan twee gitaristen bij, allebei dragen ze een glimlach die pijn doet aan je ogen. De zanger is de zelfverklaarde knapste van het dorp, met zonnebril en vettig haar, en hij hangt soms zo godsvrezend smekend aan zijn microfoon dat het lijkt alsof hij in een ravijn dreigt te storten. Drie gezette dames in folkloristische kledij schudden met hun jurkpanden, maar hebben verder eigenlijk geen rol.

En dan maken ze feest.

1 opmerking:

coen zei

Ik bekijk (en beluister) nu pas de muziek, maar inderdaad: lekkere muziek.